Gå direkt till innehåll.
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskningsplattformen Hälsa i Samverkan
  5. Projekt
  6. Stress, smärta och läkemedelsanvändning hos ungdomar
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskningsplattformen...
  5. Projekt
  6. Stress, smärta och...

Stress, smärta och läkemedelsanvändning hos ungdomar

Ungdomar har många existentiella funderingar kring bland annat smärtsamma och stressfyllda upplevelser. Att uppleva stress och smärta är en naturlig del av livet, och är i lagom dos nödvändigt för människans överlevnad. Dock är många barn och unga bekymrade över den nedstämdhet, oro och smärta som de upplever.

Över hälften av flickorna på gymnasiet och en tredjedel av pojkarna, har ofta huvudvärk, magont eller ryggsmärta. De elever som dessutom känner sig nedstämda och/eller är mobbade, använder i högre grad smärtstillande läkemedel för att få bukt med smärtan. Användning av läkemedel kan i många fall vara en adekvat hälsofrämjande åtgärd. Men överdriven användning av smärtstillande läkemedel kan orsaka såväl beroende som biverkningar.

Nu riktas blicken mot ungdomars existentiella hälsa. Det kan handla om hur barn och ungdomar resonerar kring vilka strategier de använder och vilka strategier de önskar att de skulle använda för att lindra och hantera stress och smärta. Det är av stor betydelse att tillsammans med ungdomar och skolsköterskor utforska hälsofrämjande faktorer och strategier som ökar välmående och främjar hälsa för att minska onödig läkemedelsanvändning.

Flickor i grönska

Det finns ett stort behov av fortsatt forskning som baseras på barns delaktighet. Vidare behöver frågor kring existentiell hälsa hos barn och ungdomar utforskas. I projektet pågår en studie där syftet är att undersöka samband mellan stress, smärta och läkemedelsanvändning hos barn och ungdomar. Samt att undersöka vilka hälsofrämjande strategier som barn och ungdomar använder för att hantera stress och smärta och istället öka sitt välmående. 

Lyssna på projektansvarig Pernilla Garmys intervju i "Healing Pain Podcast"

Läs artikel om skolsköterskor väcker intresse hos EU. Livserfarenhet och kunskap. Det är något som krävs av landets många skolsköterskor, när de möter ensamkommande ungdomar. Ermira Musliu, Snezana Vasic, Eva Clausson och Pernilla Garmy har skrivit en vetenskaplig artikel som väckt uppmärksamhet på EU-nivå.

Populärvetenskapligt

Clausson, E., Einberg, E.-L., & Garmy, P. (2021). Forskningsutblick: Skolsköterskors stöd till elever med neuropsykiatriska funktions­nedsättningar. Specialpedagogiska skolmyndigheten. Published. 

Garmy, P., Garnow, T., & Einberg, E.-L. (2021). Öppet digitalt seminarium om ”Stress, smärta och läkemedelsanvändning hos ungdomar”. Seminariet arrangeras av forskningsmiljön Cyphisco i samarbete med Forskningsplattformen Hälsa i Samverkan vid Högskolan Kristianstad. Seminariet spelades in och finns på HKRplay: https://hkrplay.hkr.se/media/t/0_sbig84lx

Garmy, P. (2019). Stress, smärta och läkemedel. Skolhälsan(1), 18. 

Bokkapitel:

Garmy, P. (2019). Stress och nedstämdhet hos ungdomar. In Siv Morberg & Eva K Clausson (Ed.), Skolsköterskans hälsofrämjande arbete (2 ed., pp. 241-252). Lund: Studentlitteratur AB.

Vetenskapliga artiklar:

2022

Hörbo, M., Johansson, C., Garnow, T., Garmy, P., & Einberg, E.-L. (2022). Experiences of Stress – A Focus Group Interview Study Among Swedish Adolescents During the COVID-19 Pandemic. The Journal of School Nursing. 

2021

Sollerhed, A.-C., Lilja, E., Heldt Holmgren, E., & Garmy, P. (2021). Subjective health, physical activity, body image and school wellbeing among adolescents in south of Sweden. Nursing Reports, 11(4), 811–822. 

Garmy, P., Clausson, E., Janlöv, A.-C., & Einberg, E.-L. (2021). A philosophical review of school nursing framed by the holistic nursing theory of Barbara Dossey. Journal of Holistic Nursing, 1–9.

Garnow, T., Einberg, E.-L., Edberg, A.-K., & Garmy, P. (2021). Sadness and other health complaints among Swedish adolescents: a cross-sectional study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8), 1–10.

Martinsson, E., Garmy, P., & Einberg, E.-L. (2021). School nurses’ experience of working in school health service during the COVID-19 pandemic in Sweden. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 1–12.

Persson, S., Warghoff, A., Einberg, E.-L., & Garmy, P. (2021). Schoolchildren’s experience of pain: a focus group interview study. Acta Paediatrica, 110(3), 909–913.

2020

Berglund Melendez, A., Malmsten, M., Einberg, E.-L., Clausson, E., & Garmy, P. (2020). Supporting students with neurodevelopment disorders in school health care : school nurses’ experiences. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(16). 

Borgman, S., Ericsson, I., Clausson, E., & Garmy, P. (2020). The relationship between reported pain and depressive symptoms among adolescents. Journal of School Nursing, 36(2), 87–93.

Garmy, P. (2020). Making your school nurse philosophy visible. Sage Open Nursing, 6. Published.

Hansson, E., Garmy, P., Vilhjálmsson, R., & Kristjánsdóttir, G. (2020). Bullying, health complaints, and self-rated health among school-aged children and adolescents. Journal of International Medical Research, 48(2).

Warghoff, A., Persson, S., Garmy, P., & Einberg, E.-L. (2020). A focus group interview study of the experience of stress amongst school-aged children in Sweden. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11).

2019

Garmy, P., Hansson, E., Vilhjálmsson, R., & Kristjánsdóttir, G. (2019). Bullying, pain and analgesic use in school‐age children. Acta paediatrica.

Hena, M., Leung, C., Clausson, E. K., & Garmy, P. (2019). Association of depressive symptoms with consumption of analgesics among adolescents. J Pediatr Nurs, 45, e19-e23.

Jönsson, J., Maltestam, M., Tops, A. B., & Garmy, P. (2019). School Nurses' Experiences Working with Students with Mental Health Problems: A Qualitative Study. Journal of School Nursing, 35(3), 203-209.

Garmy, P., Clausson, E., Berg, A., Steen Carlsson, K., & Jakobsson, U. (2019). Evaluation of a school-based cognitive-behavioral depression prevention program. Scandinavian journal of public health, 14(2), 182-189. 

Musliu, E., Vasic, S., Clausson, E., & Garmy, P. (2019). School Nurses' experiences working with unaccompanied refugee children and adolescents : a qualitative study. SAGE Open Nursing, 5. 

2018

Borgman, S., Ericsson, I., Clausson, E. K., & Garmy, P. (2018). The relationship between reported pain and depressive symptoms among adolescents. The Journal of School Nursing, 1059840518787007.

2017

Ellertsson, A.-S., Garmy, P., & Clausson, E. K. (2017). Health among schoolchildren from the school nurse’s perspective. The Journal of School Nursing, 33(5), 337-343.

Garmy, P., Berg, A., Clausson, E. K., Hagell, P., & Jakobsson, U. (2017). Psychometric analysis of the Salutogenic Health Indicator Scale (SHIS) in adolescents. Scandinavian journal of public health, 45(3), 253-259.

Det gick inte att fullfölja begäran.

Projektansvarig

{{ staffmember.Name }}
{{ staffmember.Name }}
{{ staffmember.JobTitle }}
Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.
Visa kontaktuppgifter
E-post {{ staffmember.Email }}
Telefon {{ staffmember.Telephone }}
Digitalt möte: {{ staffmember.ZoomUrl }}
Pernilla Garmy är barnsjuksköterska, doktor i medicinsk vetenskap och har arbetat i drygt tio år som skolsköterska i Lund. Numera är hon universitetslektor vid Högskolan Kristianstad och postdoktor vid Lunds universitet.

Medarbetare:
Eva Clausson, Eva-Lena Einberg, Erika Hansson, Ann-Christin (Lollo) Sollerhed, Tide Garnow
Uppdaterad: 2022-03-18 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Sidansvarig: {{pageresponsible.Name}} {{pageresponsible.Name}}
Kortadress: www.hkr.se/fpl-stress
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Covid-19
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2022
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Covid-19
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2022