Fysisk status och fysisk aktivitet bland ungdomar på teoretiska och praktiska utbildningar i gymnasieskolan
Projektledning: Ann-Christin Sollerhed, Göran Ejlertsson
Det är ett känt faktum att arbetsrelaterade sjukdomstillstånd är ett stort och växande problem för såväl individ som samhälle. Problemen drabbar allt fler yngre. Projektets syfte var att analysera sambanden mellan gymnasieelevers fysiska kapacitet, fysiska aktivitet, andra levnadsvanor, attityder till fysisk aktivitet och studieinriktning.
Studien genomfördes 1996 bland 301 ungdomar på åtta olika program i gymnasieskolan. Resultat från denna studie visade att den fysiska kapaciteten var högre bland ungdomarna på de teoretiska programmen än på de praktiska. Det innebär att de ungdomar som utbildade sig till yrken med tung fysisk belastning hade sämst fysisk kapacitet. Detta visar på en ojämlikhet i fysisk status och hälsa redan vid inträdet i arbetslivet. De ungdomar som var fysiskt aktiva och hade hög fysisk status kan anses ha en god chans att starta arbetslivet utan komplikationer, medan ungdomar med låg fysisk status och ringa eller ingen fysisk aktivitet alls kan riskera att skadas tidigt i sitt arbetsliv på grund av låg marginal mellan vad arbetet kräver och maximal kapacitet. Skillnaden i fysisk kapacitet var mer uttalad bland flickorna. Fysisk status kan anses vara överförbar till nästa generation både via socialisation och via biologiska faktorer, dvs. skillnader i fysisk status hos unga flickor kan antas föras vidare till nästa generation.