Gå direkt till innehåll.
Cookies
Cookies
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Om du fortsätter godkänner du att cookies används. Välj "Mer info" för att läsa mer eller hur du gör för att slippa cookies.
Jag förstår Mer info
  • Bibliotek
  • Studentportalen
  • Lärplattform Canvas
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
  • Logga in:
  • Studentportalen
  • Lärplattform Canvas
  • För medarbetare
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Mätinstrument SHIS och...
  5. Dialogverktyg
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Mätinstrument SHIS och...
  5. Dialogverktyg

Dialogverktyg

SHIS och WEMS kan användas som kartläggningsinstrument men även som dialogverktyg i kontinuerligt hälsoskapande processer på arbetsplatser. Det är genom dialog som resultatet blir levande på arbetsplatsen och engagemang för handlingskraft till förbättringsarbete skapas. En väl fungerande dialogprocess bidrar till hälsa på arbetsplatsen, både indirekt som en stödstruktur för hälsoskapande förbättringsarbete, och direkt genom de hälsoskapande upplevelser som individuellt engagemang möjliggör för personalen som deltar. Det är betydelsefullt att föra en dialog om både positivt och negativt erhållet resultat. Det är av vikt för att kunna identifiera resurser och processer på arbetsplatsen, men även för att se var det kan finnas förbättringsområden eller resursbrister. I varje dialogprocess bör även positivt stärkande resurser och processer som finns på arbetsplatsen lyftas fram, det bidrar till att skapa positiv uppmärksamhet och igenkänning av sådana i dagligt arbete.

Dialogprocessen finns beskriven i den vetenskapliga artikeln: Nilsson, P., Andersson, H.I., Ejlertsson, G. & Blomqvist, K. (2011). How to make a workplace health promotion questionnaire process applicable, meaningful, and sustainable. Journal of Nursing Management, 19, 906–914.

Näckrosen har blivit en metafor för dialogprocessens cirkulära struktur. Näckrosens blomma är både start och nystart för enkätprocesser. I både första och sista steget i strukturen är förankring och förberedelser mycket viktiga. En välförankrad enkätprocess i hela organisationen bidrar till dess användbarhet, meningsfullhet och hållbarhet. Då kan organisationen blomstra genom väl genomfört hälsoskapande arbete. Bladet visar den cirkulära och kontinuerliga processen som genomgår ett antal steg från förankring till en ny processtart. Medarbetarna symboliseras av näckrosens stjälk som ger processen näring och håller processen flytande. De omgivande ringarna på vattnet visar att en ständig cirkulär process påverkar och medverkar i annat som händer i vardagen.

Näckrosen har blivit en metafor för dialogprocessens cirkulära struktur. Näckrosens blomma är både start och nystart för enkätprocesser.

 
Uppdaterad: 2016-08-16 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Lärplattform Canvas
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Coronainformation
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2021
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Lärplattform Canvas
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Coronainformation
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2021