Förskola i dåtid, nutid och framtid
30 hp
Kurskod: FO110L
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2023-04-17. Giltig från och med 2023-08-28.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()
Utbildningsområden: Humanistiska området 40%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: 3 hp
Engelsk titel: The Preschool in the Past, the Present and the Future
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
Moment 1
-
Agenda 2030 och globala målen. (2019), Agenda 2030 och Sverige: Världens utmaning - världens möjlighet (SOU 2019:13). Stockholm: Utrikesdepartementet och Miljödepartementet https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-och-agenda-2030
-
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021), Akademiskt läsande och skrivande. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (356 s).
-
Fridberg, Marie & Thulin, Susanne (red.) (2021), Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan. Malmö: Gleerups (160 s).
-
Hägglund, Solveig, Löfdahl Hultman, Annika & Thelander, Nina (2022), Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle. 2 upplagan. Malmö: Gleerups (112 s).
-
Kärrby, Gunni (2000), Svensk förskola: Pedagogisk kvalitet med socialpolitiska rötter. Rapport nr 6:2000. Borås: Högsk. i Borås, Inst. för pedagogik (40 s). http://bada.hb.se
-
Lärarnas yrkesetiska råd (2001), Yrkesetiska principer. http://www.lararesyrkesetik.se
-
Riddersporre, Bim & Persson, Sven (2017), Utbildningsvetenskap för förskolan. 2 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (331 s).
-
SFS 2018:1197 Lag om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. Stockholm: Socialdepartementet https://www.riksdagen.se
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
-
Språkrådet (2017), Svenska skrivregler. 4 upplagan. Stockholm: Liber (308 s).
-
Svenska Unescorådet (2006), Salamancadeklarationen och Salamanca +10. Stockholm: Svenska Unesco (64 s). http://unesco.se
-
Vallberg Roth, Ann-Christine (2011), De yngre barnens läroplanshistoria: Från 1800-talets mitt till idag. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (200 s).
Moment 2
-
Bie, Kristin (2014), Reflektionshandboken för pedagoger. Malmö: Gleerups (96 s).
-
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021), Akademiskt läsande och skrivande. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (356 s).
-
Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Broberg, Anders (2023), Anknytning i förskolan. Vikten av trygghet för lek och lärande. 2 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (300 s).
-
Hangaard Rasmussen, Torben (red.) (2016), Lek på rätt väg? På spaning efter leken. Lund: Studentlitteratur (247 s).
-
Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2019), Utvecklingspsykologi. 4 upplagan. Stockholm: Natur och Kultur Akademisk (417 s).
-
Jonsson, Agneta & Thulin, Susanne (2019), Barns frågor i lek. Forskning om undervisning och lärande 2019: 1 Vol.7 (12 s). Läsanvisningar s. 86-97. http://www.forskul.se
-
Lärares yrkesetiska råd (2007), Lärares yrkesetik. http://www.lararesyrkesetik.se
-
Löfdahl Hultman, Annica & Ribaeus, Katarina (red.) (2021), Förskollärarens metod och vetenskapsteori. 2 upplagan. Stockholm: Liber (180 s).
-
Nilsson, Björn (2022), Samspel i grupp: introduktion till gruppdynamik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (217 s).
-
Pramling Samuelsson, Ingrid & Asplund Carlsson, Maj (2014), Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. 2 upplagan. Stockholm: Liber (256 s).
-
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016), Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (281 s).
-
Riddersporre, Bim & Persson, Sven (2017), Utbildningsvetenskap för förskolan. 2 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (331 s).
-
Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se
-
Språkrådet (2017), Svenska skrivregler. 4 upplagan. Stockholm: Liber (308 s).
-
Säljö, Roger (2022), Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer. 2 upplagan. Malmö: Gleerups (198 s).
Moment 3
-
Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Broberg, Anders (2023), Anknytning i förskolan. Vikten av trygghet för lek och lärande. 2 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (300 s).
-
Halldén, Gunilla (2007), Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlsson (199 s).
-
Haraldsson Sträng, Monica (red.) (2016), Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter. Stockholm: Liber (208 s).
-
Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2019), Utvecklingspsykologi. 4 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (420 s).
-
Pramling Samuelsson, Ingrid & Asplund Carlsson, Maj (2014), Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. 2 upplagan. Stockholm: Liber (256 s).
-
Sommer, Dion (2008), Barndomspsykologi: utveckling i en förändrad värld. 3 upplagan. Malmö: Liber (304 s).
Vetenskapliga artiklar och texter tillkommer.