Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Förskola i dåtid, nutid och framtid
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Förskola i dåtid, nutid och framtid
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
Förskola i dåtid, nutid och framtid
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  1. HKR
  2. Förskola i dåtid, nutid och framtid
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Förskola i dåtid, nutid...
  3. Litteraturlista

Förskola i dåtid, nutid och framtid
30 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2024-09-01)
Tidigare version (till 2024-09-01)
Tidigare version (till 2023-08-27)
Tidigare version (till 2023-08-27)

Kurskod: FO110L

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2023-04-17. Giltig från och med 2023-08-28.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt ()

Utbildningsområden: Humanistiska området 40%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: 3 hp

Engelsk titel: The Preschool in the Past, the Present and the Future

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Agenda 2030 och globala målen. (2019), Agenda 2030 och Sverige: Världens utmaning - världens möjlighet (SOU 2019:13). Stockholm: Utrikesdepartementet och Miljödepartementet https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-och-agenda-2030

  • Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021), Akademiskt läsande och skrivande. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (356 s).

  • Fridberg, Marie & Thulin, Susanne (red.) (2021), Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan. Malmö: Gleerups (160 s).

  • Hägglund, Solveig, Löfdahl Hultman, Annika & Thelander, Nina (2022), Förskolans demokratifostran i ett föränderligt samhälle. 2 upplagan. Malmö: Gleerups (112 s).

  • Kärrby, Gunni (2000), Svensk förskola: Pedagogisk kvalitet med socialpolitiska rötter. Rapport nr 6:2000. Borås: Högsk. i Borås, Inst. för pedagogik (40 s). http://bada.hb.se

  • Lärarnas yrkesetiska råd (2001), Yrkesetiska principer. http://www.lararesyrkesetik.se

  • Riddersporre, Bim & Persson, Sven (2017), Utbildningsvetenskap för förskolan. 2 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (331 s).

  • SFS 2018:1197 Lag om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. Stockholm: Socialdepartementet https://www.riksdagen.se

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

  • Språkrådet (2017), Svenska skrivregler. 4 upplagan. Stockholm: Liber (308 s).

  • Svenska Unescorådet (2006), Salamancadeklarationen och Salamanca +10. Stockholm: Svenska Unesco (64 s). http://unesco.se

  • Vallberg Roth, Ann-Christine (2011), De yngre barnens läroplanshistoria: Från 1800-talets mitt till idag. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (200 s).

Moment 2

  • Bie, Kristin (2014), Reflektionshandboken för pedagoger. Malmö: Gleerups (96 s).

  • Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021), Akademiskt läsande och skrivande. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (356 s).

  • Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Broberg, Anders (2023), Anknytning i förskolan. Vikten av trygghet för lek och lärande. 2 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (300 s).

  • Hangaard Rasmussen, Torben (red.) (2016), Lek på rätt väg? På spaning efter leken. Lund: Studentlitteratur (247 s).

  • Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2019), Utvecklingspsykologi. 4 upplagan. Stockholm: Natur och Kultur Akademisk (417 s).

  • Jonsson, Agneta & Thulin, Susanne (2019), Barns frågor i lek. Forskning om undervisning och lärande 2019: 1 Vol.7 (12 s). Läsanvisningar s. 86-97. http://www.forskul.se

  • Lärares yrkesetiska råd (2007), Lärares yrkesetik. http://www.lararesyrkesetik.se

  • Löfdahl Hultman, Annica & Ribaeus, Katarina (red.) (2021), Förskollärarens metod och vetenskapsteori. 2 upplagan. Stockholm: Liber (180 s).

  • Nilsson, Björn (2022), Samspel i grupp: introduktion till gruppdynamik. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (217 s).

  • Pramling Samuelsson, Ingrid & Asplund Carlsson, Maj (2014), Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. 2 upplagan. Stockholm: Liber (256 s).

  • Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red.) (2016), Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (281 s).

  • Riddersporre, Bim & Persson, Sven (2017), Utbildningsvetenskap för förskolan. 2 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (331 s).

  • Skolverket Aktuella styrdokument. http://www.skolverket.se

  • Språkrådet (2017), Svenska skrivregler. 4 upplagan. Stockholm: Liber (308 s).

  • Säljö, Roger (2022), Lärande: en introduktion till perspektiv och metaforer. 2 upplagan. Malmö: Gleerups (198 s).

Moment 3

  • Broberg, Malin, Hagström, Birthe & Broberg, Anders (2023), Anknytning i förskolan. Vikten av trygghet för lek och lärande. 2 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (300 s).

  • Halldén, Gunilla (2007), Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlsson (199 s).

  • Haraldsson Sträng, Monica (red.) (2016), Värdegrund och mångkultur i handling : i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter. Stockholm: Liber (208 s).

  • Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2019), Utvecklingspsykologi. 4 upplagan. Stockholm: Natur & Kultur (420 s).

  • Pramling Samuelsson, Ingrid & Asplund Carlsson, Maj (2014), Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. 2 upplagan. Stockholm: Liber (256 s).

  • Sommer, Dion (2008), Barndomspsykologi: utveckling i en förändrad värld. 3 upplagan. Malmö: Liber (304 s).

Vetenskapliga artiklar och texter tillkommer.

Senaste version
Tidigare version (till 2024-09-01)
Tidigare version (till 2024-09-01)
Tidigare version (till 2023-08-27)
Tidigare version (till 2023-08-27)
Kortadress: www.hkr.se/kfo110l

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025