Kursbeskrivning för kurs inom Lärarlyftet HT21
Hem- och konsumentkunskap för lärare åk 4–6, 30 hp (1–30). Ingår i Lärarlyftet.
Antal högskolepoäng
30 hp
Målgrupp
Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4–6 eller 7-9 utan att vara ämnesbehörig.
Studietakt
Kvartsfart
Start- och slutdatum
2021-08-30 – 2023-06-04
Kursens innehåll och upplägg
Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp)
Momentet är en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom att utgå från att livet i hem och familj är beroende av samspelet mellan individer, samhället och den omgivande miljön. Rollen som lärare inom hem- och konsumentkunskap behandlas i relation till planering och värdering av lektioner i förhållande till styrdokument, ämnesdidaktik, lärandeteori och elevdidaktik. Momentet tar även upp digitalisering som en del av undervisningen i hem- och konsumentkunskap.
Moment 2: Mat och hälsa (5 hp)
Momentet behandlar grundläggande kunskaper i mat och hälsa med särskilt fokus på barns måltidsvanor och välbefinnande. Näringslära och livsmedelskunskap samt kunskap om maten som ett pedagogiskt verktyg ingår. Olika livsmedelsgruppers näringsinnehåll, funktion och hälsomässiga betydelse behandlas. Momentet behandlar även Sapere och utomhusmatlagning.
Moment 3: Miljö och hälsa (5 hp)
Momentet behandlar hur vår livsstil och matvanor påverkar miljön i ett lokalt och globalt perspektiv samt hur unga konsumenter kan göra medvetna val. Olika begrepp och styrmedel kring miljömärkningar klargörs. Avfallshantering, material- och energianvändningen i hushållet behandlas ur ett hållbarhetsperspektiv. Vidare tas relevant lagstiftning samt hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel upp.
Moment 4: Konsumtion och ekonomi (5 hp)
Momentet behandlar sambanden mellan hem och samhälle och konsekvenserna av individens konsumtion. Att kritiskt granska och analysera reklam och övrig massmedial påverkan med fokus på ungas konsumtion ingår. Momentet behandlar även ungas ekonomi, sparande och konsumtion ur ett hållbarhetsperspektiv.
Moment 5: Livsstil, vanor och traditioner (5 hp)
Momentet behandlar betydelsen av mat och måltid som sociala och kulturbundna företeelser. Genom att planera, organisera, genomföra och utvärdera undervisning diskuteras lärarens möjligheter och svårigheter. Livsstilens och vanornas betydelse för ett inkluderande förhållningssätt, genusperspektiv och bemötande av elever med olika kulturella bakgrunder behandlas.
Moment 6: Att undervisa i hem- och konsumentkunskap (5 hp)
Momentet behandlar vad som krävs i rollen som lärare inom hem- och konsumentkunskap. Lärarrollen och elevers sätt att arbeta med olika moment studeras och diskuteras. Bedömning av elevers lärande i ämnet hem- och konsumentkunskap utifrån kursplanens kunskapskrav problematiseras. Momentet utvecklar deltagarnas förmåga att dels utvärdera sin egen undervisning och även att följa och bedöma elevers kunskapsutveckling i ämnet hem- och konsumentkunskap. Olika typer av bedömning med särskilt fokus på formativ bedömning och reflektion över den egna undervisningen utgör en viktig del. Olika undervisningssituationer kommer speciellt att beakta och problematisera ett inkluderande förhållningssätt, genusperspektiv och bemötande av elever med olika kulturella bakgrunder samt bemötande av elever i behov av särskilt stöd.
Centralt i samtliga moment är lärarrollen inom ämnet hem- och konsumentkunskap i relation till planering, genomförande och utvärdering av lektioner i förhållande till styrdokument och ämnesdidaktiska frågeställningar.
Ämnesdidaktiken utvecklas och anpassas för elevgruppen år 1–6 med utgångspunkt från det centrala innehållet för ämnet hem- och konsumentkunskap i grundskolan, år 1–6. Under de campusförlagda träffarna ges studenten möjlighet att koppla momentets innehåll till didaktiska övningar genom laborationer, samtal och diskussioner samt hur detta kan förankras i styrdokumenten.
I anslutning till ämnesdidaktiska moment kommer stor vikt att läggas på bedömning och betygsättning av elevers lärande och skapande i ämnet hem- och konsumentkunskap utifrån kursplanens kunskapskrav för åk 1–6. Kursen utvecklar studenternas förmåga att dels utvärdera sin egen undervisning, dels följa och bedöma elevernas kunskapsinhämtande i ämnet hem- och konsumentkunskap. Olika typer av bedömning med särskilt fokus på formativ bedömning och reflektion över den egna undervisningen ingår som en viktig del. Studenten ges även möjlighet till att utveckla användandet av digitala verktyg och medier i sin undervisning genom olika examinationsformer samt vid seminarier på träff.
I kursen möter de studerande lärarledd forskningsbaserad undervisning i form av föreläsningar och seminarium på campus samt arbete via en digital plattform där kursuppgifter diskuteras och behandlas enskilt och i grupp.
Undervisningsformerna präglas av en tydlig didaktisk grundsyn där studenterna får möjlighet att studera hur teorier de mött under kursen kan komma till uttryck i grundskolans åk 1–6, exempelvis när det gäller inkluderande förhållningssätt. Under de campusförlagda träffarna ges studenten möjlighet att koppla momentets innehåll till didaktiska övningar genom laborationer, samtal, rollspel och diskussioner samt hur detta kan förankras i styrdokumenten. Som en del, utgör utgångspunkt för diskussioner vid de campusförlagda träffarna fältuppgifter genomförda i elevgrupper. Kursen förutsätter därför att den studerande har tillgång till elevgrupper i åk 4–6.
Former för examination
Kursen examineras genom en bredd av många olika typer av examinationsformer. Exempelvis enskilda inlämningsuppgifter så som skriftliga rapporter och andra texter men även genom dokumentationer och muntliga redovisningar och presentationer vid seminarium. Studenterna kommer även att examineras genom att vid praktiskt arbete didaktisera och muntligt resonera kring ämnets innehåll. Kursen examineras även genom individuell planering och genomförande av föreläsning och demonstration samt återkoppling på annan kursdeltagares examination. Gestaltande examinationer med muntliga presentationer i grupp förekommer.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för grundläggande begrepp inom hem- och konsumentkunskap och resonera omkring samspelet mellan individer i hushåll och mellan hushållet och den omgivande miljön
- kunna redogöra för de energigivande näringsämnenas funktioner samt de viktigaste mineralerna och vitaminerna samt tillämpa nordiska näringsrekommendationer
- kunna redogöra för livsmedelsgrupperna och hur enskilda livsmedel kan förvaras och hanteras
- kunna resonera om reklam, ekonomi, sparande och konsumtion bland barn och unga
- kunna förklara maten och måltidens kulturella och symboliska värde i olika sociala och geografiska sammanhang
- kunna reflektera över kopplingen mellan teoretisk kunskap och praktisk handling inom det ämnesdidaktiska området.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna planera, leda, genomföra, dokumentera och värdera undervisning i hem- och konsumentkunskap för åk 1–3 med syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling i ämnet med utgångspunkt i styrdokument
- kunna resonera kring hur livsstil påverkar hälsa och miljö i ett lokalt och globalt perspektiv samt kunna redogöra för energi- och materialanvändning utifrån en hållbar utveckling
- kunna tillämpa god hygien och rengöring utifrån säker råvaruhantering, matlagning och servering
- kunna skilja på reklam och konsumentinformation samt jämföra olika varor och tjänster i relation till hälsa, ekonomi och miljö
- kunna praktisera, organisera och arrangera aktiviteter i hemmet samt relatera dess betydelse för hälsa, miljö, ekonomi, jämställdhet och kultur.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna reflektera över det egna lärandet och identifiera vad som krävs i lärarprofessionen för att hantera ämnesstudierna i ett didaktiskt perspektiv
- kunna dokumentera och bedöma elevers lärande i ämnet hem- och konsumentkunskap i förhållande till aktuella styrdokument.
Undervisningsform (distans, campus)
Kursens ges på distans med sammankomster. Undervisning sker huvudsakligen på distans via lärplattform. Antalet campusförlagda träffar är 4 och omfattar 2 dagar vid varje träff (sammanlagt 8 dagar). En tvådagarsträff per 7,5 hp.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker fortlöpande under kursens gång och utifrån olika perspektiv i relation till kursens mål och med tanke på kursens kvalitet. Studenternas helhetsupplevelse av kursens måluppfyllelse diskuteras samt utvärderas genom en skriftlig enkät vid kursens avslutning. Utvärderingen ska ge de deltagande lärarna möjlighet att reflektera över sin egen utveckling i förhållande till de förväntade målen som presenteras i kursplanen samt hur dessa kan relateras till den egna yrkesverksamhetens utveckling. Utvärdering och dess innehållsliga återkoppling ska betraktas som en del av kursens genomförande. Utvärderingsresultatet delges studenterna och uppdragsgivaren samt ingår som underlag för vidareutveckling av kursen.
Lämplighet, förmågor och erfarenhet
Högskolan Kristianstad har bedrivit undervisning i ämnet hem- och konsumentkunskap sedan 2006, inom ramen för Lärarlyftet II sedan 2012. Kurser har getts mot fritidspedagoger, åk 1–3, åk 4–6 samt mot åk 7–9, vilket har gett oss en djup erfarenhet av att bedriva uppdragsutbildning inom ämnet på distans.
Vi har en unik kompetens och bredd inom ämnesområdet där forskning och undervisning går hand i hand. Ett exempel på detta är att den första didaktiska läroboken inom ämnet som kom 2019 har drivits fram från vår undervisning och våra kurser i hem- och konsumentkunskap. Ett annat exempel är att vi fått flera expertuppdrag från bland annat Skolverket, Skolinspektionen samt ett flertal kommuner. Vår erfarenhet har även resulterat i ett pågående projekt vid Högskolan Kristianstad där bedömning och betygsättning inom ämnet är i fokus.
Vi har kontinuerligt, muntligt och skriftligt utvärderat våra kurser. Genom åren har vi alltid haft hög genomströmning och mycket höga omdömen av studenterna, både gällande kursernas upplägg, innehåll samt undervisning. Studenter har återkommande i utvärderingarna framhållit kursens upplägg och relevans. Man framhäver även den inspiration till undervisning och personlig utveckling som utbildningen har bidragit till. Drygt 300 studenter har genomgått kurserna med godkänt resultat inom Lärarlyftet II.
Vi har ett starkt kontaktnät med exempelvis Konsumentverket, Livsmedelsverket och samarbetar även med motsvarande lärarutbildningar inom Sverige samt i Finland, Norge, Danmark och Island