Kursbeskrivning LFB40U ht21
Hem- och konsumentkunskap för lärare i åk 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i Lärarlyftet.
Antal högskolepoäng
45 hp
Målgrupp
Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen utan att vara ämnesbehörig.
Studietakt
Halvfart
Start- och slutdatum
2021-08-30 – 2023-01-15
Kursens innehåll
Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp)
Momentet behandlar:
- Humanekologisk teori
- Jämställdhet i hushållet
- Undervisningsplanering
- Lärandeteori och elevdelaktighet
- Introduktion till ämnesdidaktik
- Digitalisering
Moment 2: Miljö, hygien och hälsa (7,5 hp)
Momentet behandlar:
- Livsstil och miljö i ett lokalt och globalt perspektiv
- Verktyg för medvetna val
- Tvätt och rengöring
- Miljömärkningar, regelverk och styrmedel
- Hushållets material- och energianvändning
- Avfallshantering och resurshushållning
- Mikrobiologi
- Livsmedelshygien
Moment 3: Mat, måltider och hälsa (15 hp)
Momentet behandlar:
- Barn och ungas måltidsvanor och välbefinnande
- Mat som pedagogiskt verktyg
- Näringslära
- Livsmedelskunskap
- Sapere
- Utomhusmatlagning
- Livsmedelskemi
- Livsmedelskemiska processer
- Tillagning, hantering och förvaring av livsmedel
- Redskap och teknisk utrustning för matlagning och bakning
Moment 4: Konsumtion och ekonomi (7,5 hp)
Momentet behandlar:
- Sambanden mellan hem och samhälle och konsekvenserna av individens olika val
- Ungas ekonomi, sparande och konsumtion
- Kritisk granskning och analys av massmedial påverkan
- Konsumenträtt
Moment 5: Livsstil, vanor och traditioner (5 hp)
Momentet behandlar:
- Mat och måltid som sociala, geografiska och kulturbundna företeelser
- Traditioners betydelse i hem- och konsumentkunskapsundervisning
- Inkluderande förhållningssätt, genusperspektiv och bemötande av elever med olika kulturella bakgrunder
Moment 6: Att undervisa i hem- och konsumentkunskap (5 hp)
Momentet behandlar:
- Lärarrollen
- Elevers lärande i hem- och konsumentkunskap
- Bedömning, betyg och kunskapskrav
- Utvärdering av undervisning.
Former för examination
Kursen examineras genom en bredd av många olika typer av examinationsformer. Exempelvis enskilda inlämningsuppgifter så som skriftliga rapporter och andra texter men även genom dokumentationer och muntliga redovisningar och presentationer vid seminarium. Studenterna kommer även att examineras genom att vid praktiskt arbete didaktisera och muntligt resonera kring ämnets innehåll. Kursen examineras även genom individuell planering och genomförande av föreläsning och demonstration samt återkoppling på annan kursdeltagares examination. Gestaltande examinationer med muntliga presentationer i grupp förekommer.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna resonera kring jämställdhet och redogöra för grundläggande begrepp inom hem- och konsumentkunskap och samspelet mellan individer i hushåll och mellan hushållet och den omgivande miljön (1)
- kunna redogöra för de viktigaste principerna kring rengöring och hygien, samt kunna tillämpa god hygien och rengöring utifrån säker råvaruhantering och förklara betydelsen för miljö och hälsa (2)
- kunna resonera kring hur livsstil påverkar hälsa och miljö i ett lokalt och globalt perspektiv samt kunna redogöra för energi- och materialanvändning utifrån en hållbar utveckling (3)
- kunna redogöra för funktionen hos de energigivande näringsämnena och de viktigaste mineralerna och vitaminerna samt tillämpa Nordiska näringsrekommendationer för att komponera och värdera måltider (4)
- kunna redogöra för livsmedelsgrupperna och hur enskilda livsmedel kan produceras, tillagas, förvaras och hanteras (5)
- kunna redogöra för de viktigaste kemiska processerna som sker då livsmedel hanteras och tillagas (6)
- kunna redogöra för de viktigaste kemiska principerna som ligger till grund för livsmedelskemin samt för grunderna i matspjälkning och metabolism (7)
- kunna redogöra för de viktigaste mikrobiologiska principerna som ligger till grund för hälsa, säkerhet och hållbarhet vid val, hantering och förvaring av livsmedel (8)
- kunna förklara relevant lagstiftning kring livsmedelshantering och miljö i förhållande till hushåll (9)
- kunna resonera om reklam, ekonomi, sparande och konsumtion bland barn och unga (10)
- kunna redogöra för konsumenträttigheter och skyldigheter (11)
- kunna förklara matens och måltidens kulturella och symboliska värde i olika sociala och geografiska sammanhang (12)
- kunna reflektera över kopplingen mellan teoretisk kunskap och praktisk handling inom det ämnesdidaktiska området (13).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna planera, leda, genomföra, dokumentera och värdera undervisning i hem- och konsumentkunskap för åk 7-9 med syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling i ämnet med utgångspunkt i styrdokument (14)
- kunna välja och hantera råvaror, motivera tillagningsmetoder samt att dokumentera arbetsprocesser (15)
- kunna redogöra för och reflektera kring experimentella resultat och teori (16)
- kunna skilja på reklam och konsumentinformation samt kunna jämföra olika varor och tjänster i relation till hälsa, ekonomi och miljö (17)
- kunna praktisera, organiseraoch arrangera aktiviteter i hemmet samt relatera dess betydelse för hälsa, miljö, ekonomi, hållbarhet, jämställdhet och kultur (18)
- kunna, på en grundläggande nivå, samla information och sammanställa den i en akademisk rapport (19).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna reflektera över det egna lärandet och värdera vad som krävs i lärarprofessionen ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv (20)
- kunna dokumentera, bedöma och betygsätta elevers lärande i ämnet hem- och konsumentkunskap i förhållande till aktuella styrdokument (21).
Undervisningsform (distans, campus)
Kursens ges på distans med sammankomster. Undervisning sker huvudsakligen på distans via lärplattform. Antalet campusförlagda träffar är 6 och omfattar 2 dagar vid varje träff (sammanlagt 12 dagar). En tvådagarsträff per 7,5 hp.
Kursens lärare
Karin Höijer, universitetslektor mat- och måltidsvetenskap
- Disputerad inom hem- och konsumentkunskap
- Kursansvarig, examinator och lärare inom hem- och konsumentkunskap sedan 2013 vid Högskolan Kristianstad.
- Övergripande ansvar och undervisning i lärarlyftskurser i hem- och konsumentkunskap vid Högskolan Kristianstad sedan 2013.
- Lärarexamen i hem- och konsumentkunskap
- Läromedelsförfattare inom hem- och konsumentkunskapens didaktik.
- Ämnesexpert för Skolinspektionen och Skolverket.
- Forskningsfokus gällande hem- och konsumentkunskapens didaktik och betyg och bedömning
Johanna Gerberich, universitetsadjunkt mat- och måltidsvetenskap
- kand. i restaurang- och måltidskunskap samt yrkeslärarexamen mot gymnasieskolans Restaurang- och Livsmedelsprogram.
- Kursansvarig och lärare inom hem- och konsumentkunskap sedan 2006 vid Högskolan Kristianstad.
- Övergripande ansvar och undervisning i lärarlyftskurser i hem- och konsumentkunskap vid Högskolan Kristianstad sedan 2012.
- Ämnesexpert för Skolverket, gällande styrdokument och modularbete.
- Utsedd till Årets Kocklärare 2005
Hanna Sepp, universitetslektor mat- och måltidsvetenskap
- Disputerad gällande barn och mat
- Kursansvarig, examinator och lärare inom hem- och konsumentkunskap sedan 2006 vid Högskolan Kristianstad.
- Läromedelsförfattare inom måltidspedagogik, i teori och praktik.
- Engagerad i SKHV (svenska kommittén för hushållsvetenskap)
- Forskningsfokus gällande barn, mat och lärande
Karina Birch, universitetsadjunkt mat- och måltidsvetenskap
- Ämneslärarexamen i hem- och konsumentkunskap och biologi
- Lärare inom hem- och konsumentkunskap sedan 2011 vid Högskolan Kristianstad.
Anna Scazzocchio, universitetsadjunkt i mat- och måltidsvetenskap.
- Lärarexamen i hem- och konsumentkunskap
- Lång erfarenhet av hem- och konsumentkunskap i särskolan
- Lärare inom hem- och konsumentkunskap sedan 2017 vid Högskolan Kristianstad.
Göran Roos, universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap inr. yrkesdidaktik
- Lärarexamen i historia och filosofi samt yrkeslärarexamen med ämnen i Handels- och Administrationsprogrammet
- mag i kommunikation
- Lång erfarenhet av att jobba inom handelsbranschen och som yrkeslärare på Handels- och Administrationsprogrammet
- Lärare inom hem- och konsumentkunskap sedan 2017 vid Högskolan Kristianstad.
Viktoria Olsson, universitetslektor mat- och måltidsvetenskap
- Disputerad inom livsmedelsvetenskap
- Forskningsfokus gällande livsmedelskvalitet och hållbara måltider.
Anna Bryntorp, universitetsadjunkt mat- och måltidsvetenskap
- Lärare inom hem- och konsumentkunskap sedan 2012 vid Högskolan Kristianstad.
Stina-Mina Ehn-Börjesson, universitetsadjunkt i mikrobiologi/ekologi.
- Disputerad inom mikrobiologi
- Lärare inom hem- och konsumentkunskap sedan 2006 vid Högskolan Kristianstad.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker fortlöpande under kursens gång och utifrån olika perspektiv i relation till kursens mål och med tanke på kursens kvalitet. Studenternas helhetsupplevelse av kursens måluppfyllelse diskuteras samt utvärderas genom en skriftlig enkät vid kursens avslutning. Utvärderingen ska ge de deltagande lärarna möjlighet att reflektera över sin egen utveckling i förhållande till de förväntade målen som presenteras i kursplanen samt hur dessa kan relateras till den egna yrkesverksamhetens utveckling. Utvärdering och dess innehållsliga återkoppling ska betraktas som en del av kursens genomförande. Utvärderingsresultatet delges studenterna och uppdragsgivaren samt ingår som underlag för vidareutveckling av kursen.
Lämplighet, förmågor och erfarenhet
Högskolan Kristianstad har bedrivit undervisning i ämnet hem- och konsumentkunskap sedan 2006, inom ramen för Lärarlyftet II sedan 2012. Kurser har getts mot fritidspedagoger, åk 1-3, åk 4-6 samt mot åk 7-9, vilket har gett oss en djup erfarenhet av att bedriva uppdragsutbildning inom ämnet på distans.
Vi har en unik kompetens och bredd inom ämnesområdet där forskning och undervisning går hand i hand. Ett exempel på detta är att den första didaktiska läroboken inom ämnet som kom 2019 har drivits fram från vår undervisning och våra kurser i hem- och konsumentkunskap. Ett annat exempel är att vi fått flera expertuppdrag från bland annat Skolverket, Skolinspektionen samt ett flertal kommuner. Vår erfarenhet har även resulterat i ett pågående projekt vid Högskolan Kristianstad där bedömning och betygsättning inom ämnet är i fokus.
Vi har kontinuerligt, muntligt och skriftligt utvärderat våra kurser. Genom åren har vi alltid haft hög genomströmning och mycket höga omdömen av studenterna, både gällande kursernas upplägg, innehåll samt undervisning. Studenter har återkommande i utvärderingarna framhållit kursens upplägg och relevans. Man framhäver även den inspiration till undervisning och personlig utveckling som utbildningen har bidragit till. Drygt 300 studenter har genomgått kurserna med godkänt resultat inom Lärarlyftet II.
Vi har ett starkt kontaktnät med exempelvis Konsumentverket, Livsmedelsverket och samarbetar även med motsvarande lärarutbildningar inom Sverige samt i Finland, Norge, Danmark och Island.
Länk till kursplanen för LFB40U finns här.