Skönlitteratur bör ingå i utbildningar
Skönlitteratur kan bidra till lärande och fördjupning i medicinska utbildningar. Det menar Ingemar Andersson, biträdande professor i folkhälsovetenskap vid Högskolan Kristianstad.
I Läkartidningen. 2014;111:C7CM skriver allmänläkaren Ingemar Andersson, biträdande professor vid Högskolan Kristianstad, och Ido Leden, senior överläkare vid Centralsjukhuset Kristianstad, om skönlitteraturens betydelse i medicinska utbildningar. De menar att aktuell forskning bekräftar positiva effekter av detta. De båda skribenterna uppmanar studierektorer som ännu inte har provat på att inkludera skönlitterära inslag i läkarutbildningen att göra så. Ingemar lyfter fram egna erfarenheter från Högskolan Kristianstad där det idag förekommer inslag av skönlitterär läsning i ett flertal kurser inom hälsoområdet. Han nämner att blivande folkhälsovetare vid högskolan, i sin utbildning, får läsa ett antal romaner vilkas innehåll sedan analyseras och diskuteras ur olika aspekter. Beroende på kursens inriktning kan det röra sig om samhälls- och hälsoutveckling, sociala förhållanden, levnadsvanor samt frågor kring genus och etik. Erfarenheterna från kursutvärderingar och intervjuer med studenter har varit goda, och många studenter vittnar om ett ökat läsintresse även efter avslutad kurs. Läs hela artikeln på lakartidningen.se.