Gå direkt till innehåll.
Cookies
Cookies
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Om du fortsätter godkänner du att cookies används. Välj "Mer info" för att läsa mer eller hur du gör för att slippa cookies.
Jag förstår Mer info
  • Bibliotek
  • Studentportalen
  • Lärplattform Canvas
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
  • Logga in:
  • Studentportalen
  • Lärplattform Canvas
  • För medarbetare
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Ny avhandling: Låt...
  1. HKR
  2. Nyheter
  3. Ny avhandling: Låt...
31 aug 2017

Ny avhandling: Låt gråskalorna synas i klassrummet!

Naturvetenskapen är inte svartvit - låt därför gråskalorna synas! Uppmaningen kommer från Lotta Leden, doktorand vid Högskolan Kristianstad. Nu lägger hon fram sin avhandling, där den traditionella undervisningen får ge plats åt diskussioner i klassrummet.

Universitetsadjunkt i naturvetenskapernas didaktik.

Naturvetenskapen är inte svartvit, utan går snarare i gråskalor, menar Lotta Leden.

Ett svartvitt rutmönster pryder omslaget på doktorand Lotta Ledens avhandling. Det är ingen slump. Färgerna symboliserar den traditionella synen på naturvetenskap, som bygger på föreställningen att världen är uppbyggd av motsatserna rätt eller fel, svart eller vitt.

– Detta återspeglas också i undervisningen som ofta är starkt faktafokuserad. Men i själva verket utgår naturvetenskap från olika tolkningar som utkristalliserats under en längre tid. Det som betraktas som sanning idag kan revideras, utvecklas eller till och med kullkastas imorgon, säger Lotta Leden.

Som doktorand har hon fördjupat sig i ämnet naturvetenskapernas karaktär – vad naturvetenskap innefattar, och hur, varför och för vem den förmedlas.

Men hur stora är möjligheterna för dagens NO-lärare, att öppna upp för denna typ av diskussion i klassrummet? I studien, som ligger till grund för Lotta Ledens avhandling, har hon följt sex lärare under tre år. Med hjälp av enkäter, intervjuer och gruppsamtal har hon kartlagt de möjlighet och svårigheter lärarna möter när de försöker ta upp diskussioner om naturvetenskapens karaktär i undervisningen.

– I början medgav en del lärare att detta var lite nytt för dem. Det finns fortfarande starka traditioner som säger att undervisningen ska innehålla ett tungt paket av fakta som lärarna förväntas förmedla.

I samband med laborationer, och i diskussioner om nya forskningsrön, fanns dock tillfällen då lärarna ansåg att det var naturligt att föra in det nya tänkesättet.

Lotta Leden är medveten om att ämnet naturvetenskapens karaktär utmanar både lärare och elever i deras respektive roller.

– Det kan säkert kännas obehagligt när inte läraren längre sitter inne med alla svar. Och de elever, som känt sig duktiga för att de lyckats plugga in fakta, kanske också får lite mindre uppmärksamhet. Samtidigt kan man öppna upp för andra elever, som föredrar att diskutera. Därmed skulle NO-ämnet bli mer inkluderande.

Avhandlingens titel: Black & white or shades of grey: teachers´ perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching

Disputation
Fredag 8 september kl 13.00–15.00
Aulan (7-318), Högskolan Kristianstad

Kontakt
Lotta Leden, doktorand i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad, lotta.leden@hkr.se, 044-250 34 07

Avhandlingens titel: Black & white or shades of grey: teachers´ perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching.
Black & white or shades of grey
Här kan du läsa Lotta Ledens avhandling Black & white or shades of grey: teachers´ perspectives on the role of nature of science in compulsory school science teaching.
Extern
Uppdaterad: 2017-09-07 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Sidansvarig: {{pageresponsible.Name}} {{pageresponsible.Name}}
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Lärplattform Canvas
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Coronainformation
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2021
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Lärplattform Canvas
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Coronainformation
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2021