Bidragstyper
Här kan du läsa mer om vilka bidragstyper som kan skickas till Högskolepedagogiskt debatt.
Bidragstyper
Temabidrag: Dessa bidrag kan exempelvis vara av bidragstypen Artikel eller Goda exempel.
Artikel: 3 - 5 000 ord. Denna ska genomsyras av ett vetenskapligt angreppssätt med en väldefinierad frågeställning och kopplas till relevant vetenskaplig litteratur.
Bokrecension: Högst 800 ord. Kontakta redaktionen och ge gärna förslag innan du skriver. Recensionen bör redogöra för verkets innehåll, dess styrkor och svagheter samt relevansen för läsare av Högskolepedagogisk debatt.
Ny bidragstyp 2021: Artikelsammanfattning: Högst 400 ord. Du väljer själv en (eller ett par artiklar på samma tema) du läst nyligen som du anser är intressant att sprida till dina undervisande kollegor. Målet med denna bidragstyp är att på ett lättillgängligt sätt sprida reflektion om ny forskning om undervisning och lärande ur högskolepedagogiska och ämnesdidaktiska tidskrifter.
Debattinlägg: Högst 800 ord. Fokus på frågor relevanta för undervisningsverksamhet eller aktuella utbildningspolitiska frågor. Redaktionen uppmuntrar till svar på debattinlägg.
Goda exempel (best practice): Högst 3 000 ord. Här kan du till exempel beskriva framgångsrika undervisnings- och examinationsformer. Resultaten bör ha utvärderats och ha relevans för högre utbildning.
Forskningsnotis: Högst 1 000 ord. Den här bidragstypen kan utgöras av beskrivningar av egen pågående eller genomförd utbildningsrelaterad forskning. Exempelvis kan det vara ett sammandrag av en artikel publicerad i en vetenskaplig tidskrift eller ett konferensbidrag.
Referenshantering
Bidragen kan skrivas på svenska eller engelska. Referenshantering sker enligt APA. Antalet ord avser exklusive referenser.
Antagningskriterier
Högskolepedagogisk debatt är inte en peer review-tidskrift men samtliga bidrag granskas och kommenteras av redaktionen.
Redaktionen kommer att beakta bidragets:
- Potential att stödja den högskolepedagogiska utvecklingen i högre utbildning
- Klart uttryckt högskolepedagogisk fråga/problemställning och genomförande
- Tydliga slutsatser eller reflekterande resonemang
Bedömningen görs utifrån den bidragstyp som önskats.