Tema: Rättssäker examination och artificiell intelligens
Den senaste tiden har frågor om Artificiell intelligens (AI) och rättssäkra examinationer hamnat högt på dagordningen inom högre utbildning. Domedagsprofetior varvas med framtidsoptimism, samtidigt som ingen med säkerhet kan säga hur tekniken kommer utvecklas på såväl kort som lång sikt.
Av dessa anledningar välkomnar vi nu bidrag som vänder och vrider på begreppen AI och rättssäker examination. Redaktionen ser fram emot att ta emot texter som behandlar såväl kritiska perspektiv som praktisk tillämpning.
Inspireras gärna av följande frågeställningar:
- Hur kan AI vara ett verktyg i undervisningen?
- Hur säkerställer vi att examinationer blir rättssäkra när AI-tekniken blivit så bra på att imitera mänsklig kommunikation?
- Behöver vi utbilda studenterna i möjligheterna och begränsningarna med AI?
- Hur designar vi examinationer så att de blir svåra att fuska på?
- Hur skriver vi tentafrågor sim inte är möjliga för en AI-robot att svara på?
- På vilka sätt kan AI vara ett stöd för studenter med läs- och skrivsvårigheter eller andra studiesvårigheter?
Deadline för textbidrag: 15 december 2023.
Som vanligt publicerar vi också bidrag utanför temat. Alla högskolepedagogiska frågor är av intresse!