Högskolepedagogisk debatt, Tema Nr 1, 2020
Vad innefattar begreppet lärmiljö och vad kommer att vara ledande i utformandet av en framtida lärmiljö? Lärmiljön kan, i likhet med vilken arbetsmiljö som helst, betraktas ur ett fysiskt, pedagogiskt, organisatoriskt och socialt perspektiv.
Den fysiska lärmiljön handlar övergripande om var lärandet kan ske och hur den miljön då behöver utformas. Kanske är den framtida lärmiljön virtuell? Kanske är den i än högre grad verksamhetsförlagd? Eller kommer vi att se att nya varianter av simuleringsmiljöer?
Den pedagogiska lärmiljön handlar om hur lärandet kan ske. Sedan länge pågår en rörelse från en lärarcentrerad undervisning till en mer studentcentrerad undervisning. Vilka möjligheter och hinder innebär det i formandet av framtidens lärmiljö? Kan studenten i högre grad bli en medskapare?
När lärmiljön belyses ur ett organisatoriskt perspektiv får vi syn på förutsättningarna för en god lärmiljö. Hur kan de bästa lärarna rekryteras? Hur organiseras utbildning på ett optimalt sätt? Måste det bli enklare för studenten att kombinera studier och jobb? Vilka resurser behövs i framtidens högre utbildning som medger ökad flexibilitet?
Den sociala lärmiljön omfattar samspelet mellan de individer som ingår i miljön. Finns det ett reellt breddat deltagande om 10 år? Hur behöver det akademiska ledarskapet utformas som stödjer framtidens utmaningar? Vilka arbetsvillkor för medarbetare främjar en god lärmiljö?