Gå direkt till innehåll.
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och högskolepedagogik
  5. Högskolepedagogisk utveckling
  6. Högskolepedagogiska seminarier 2022
  7. 5 maj
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och...
  5. Högskolepedagogisk...
  6. Högskolepedagogiska...
  7. 5 maj

Vad innebär det att göra en systematisk litteraturstudie?

Claes Dahlqvist

Doktorand i informationsvetenskap vid Åbo akademi och bibliotekarie vid HKr

 

Claes leder seminariet där fokus ligger på systematiska litteraturstudier och dess innebörd i en utbildningsvetenskaplig, samhällsvetenskaplig och högskolepedagogisk kontext. Han visar också på skillnader i systematiska litteraturstudier i andra vetenskapliga discipliner såsom medicin och omvårdnadsvetenskap. Claes har själv genomfört en systematisk litteraturstudie som publicerats i två artiklar. Vid seminariet utgår han från dessa som exempel. Även litteraturstudier med utgångspunkt i Grant and Booth´s typologi om litteraturstudier behandlas.  

Dahlqvist, C. (2021a). Information-seeking behaviours of teacher students: A systematic review of qualitative methods literature. Education for Information, 37(3), 287–313. https://doi.org/10.3233/EFI-200448

https://researchportal.hkr.se/sv/publications/information-seeking-behaviours-of-teacher-students-a-systematic-r-11

Dahlqvist, C. (2021b). Information-seeking behaviours of teacher students: A systematic review of quantitative methods literature. Education for Information, 37(3), 259–285. https://doi.org/10.3233/EFI-200400

https://researchportal.hkr.se/sv/publications/information-seeking-behaviours-of-teacher-students-a-systematic-r-12

Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x

Det gick inte att fullfölja begäran.

Kontakt

{{ staffmember.Name }}
{{ staffmember.Name }}
{{ staffmember.JobTitle }}
Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.
Visa kontaktuppgifter
E-post {{ staffmember.Email }}
Telefon {{ staffmember.Telephone }}
Digitalt möte: {{ staffmember.ZoomUrl }}
Uppdaterad: 2022-03-13 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Covid-19
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2022
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Covid-19
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2022