Vad innebär det att göra en systematisk litteraturstudie?
Claes Dahlqvist
Doktorand i informationsvetenskap vid Åbo akademi och bibliotekarie vid HKr
Claes leder seminariet där fokus ligger på systematiska litteraturstudier och dess innebörd i en utbildningsvetenskaplig, samhällsvetenskaplig och högskolepedagogisk kontext. Han visar också på skillnader i systematiska litteraturstudier i andra vetenskapliga discipliner såsom medicin och omvårdnadsvetenskap. Claes har själv genomfört en systematisk litteraturstudie som publicerats i två artiklar. Vid seminariet utgår han från dessa som exempel. Även litteraturstudier med utgångspunkt i Grant and Booth´s typologi om litteraturstudier behandlas.
Dahlqvist, C. (2021a). Information-seeking behaviours of teacher students: A systematic review of qualitative methods literature. Education for Information, 37(3), 287–313. https://doi.org/10.3233/EFI-200448
Dahlqvist, C. (2021b). Information-seeking behaviours of teacher students: A systematic review of quantitative methods literature. Education for Information, 37(3), 259–285. https://doi.org/10.3233/EFI-200400
Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x