Undervisning för hållbar utveckling (hpt210ht21)
Flertalet utvecklingsländer och nyligen industrialiserade länder genomgår nu i mycket snabb takt samma förändring som Sverige genomgått under de senaste två århundradena. Det finns anledning att fråga sig varför världen ser ut som den gör idag, och svaren är givetvis inte enkla.
Hållbarhet ställer krav på en varaktig förändring när det gäller attityd- och beteendefrågor. Ur ett utbildningsperspektiv kräver hållbar utveckling såväl detaljerad kunskap om ekologi, ekonomi, politik och samhälle som en helhetssyn. Det är ingenting som vi kan ”hoppa över”. Därför spelar ledarskap på olika nivåer en stor roll, liksom medborgaransvaret med såväl rättigheter som skyldigheter.
Under kursen kommer vi att fördjupa oss i faktorer som spelat och spelar en avgörande roll för utvecklingen lokalt såväl som globalt. Nedslag kommer göras i bl.a. energianvändning, samhällets produktion och konsumtion, befolkningsutveckling, tillgång till arbetskraft och kompetens.
Under lärandeaktiviteterna kommer vi exempelvis att arbeta med de komplexa frågorna med problematiseringar och utveckling av kunskap ur orsak-verkanperspektiv. Lärandeaktiviteterna i kursen består av interdisciplinära diskussioner och övningar, gästföreläsningar, informationssökning, arbete med lärandemål och lärandeaktiviteter relaterat till de 17 globala hållbarhetsmålen. Framåtblickar i positiv och realistisk anda kommer också att varvas med historiska tillbakablickar.
Omfattning: Kursen motsvarar två veckors heltidsstudier.
Målgrupp: Kursen erbjuds till såväl medarbetare på HKR som Lärosäten syd.
Syfte: Det övergripande syftet med kursen är att du som lärare utifrån ditt eget utbildningsområde ska kunna integrera frågor kring hållbar utveckling i undervisningen så att dina studenter under och efter utbildningen har med sig integrerad kunskap och reflektioner inom ämnet hållbar utveckling. Du erbjuds verktyg att, utifrån det egna ämnesområdet, integrera idéer och frågeställningar kring hållbar utveckling.
Form: Kursen ges på distans.
Prestationskrav:
-
Deltagande i 80% av kurstillfällena (minst 4 av 5)
-
Genomförande av separat examinationsuppgift inkl granska och återkoppla en kurskamrats examinationsuppgift.