Lärarlärdom 2016, Keynote
Huvudtalare vid konferensen är Universitetslektor Pernilla Severson, verksam vid Linnéuniversitetet.
Pernilla Severson har sin grund i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieutveckling, deltagarorienterade processer och professionella identiteter. I flera olika projekt, både som pedagogisk utvecklare och i undervisning med studenter i flera olika program och ämnen, har hon arbetat med det akademiska lärarskapets utveckling i skärningspunkter mellan olika discipliner, samt mellan policys och praktik.
Pernilla Seversons inriktning mot studentaktivt lärande är mötet mellan forskning om digitala mediers kollaborativa möjligheter, om deltagarorienterad aktionsforskning samt om de tillämpningar inom "scholarship of teaching and learning" som fokuserar på möjligheter och hinder inom en viss kontext.
I sitt tal kommer hon att ta upp följande teman med exempel från andras och egen forskning och utvecklingsprojekt:
- Den friktion, det "skav", som studentaktivt lärande ger upphov till på olika nivåer i en högskoleverksamhet.
- Att förstå och använda studentaktivt lärande som läraraktiv undervisningsutveckling.
- En närmare titt på de risker som finns och den koppling som finns till det gynnsamma gemensamma men även individuellt olika fördelade ansvaret.