Gå direkt till innehåll.
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och högskolepedagogik
  5. Högskolepedagogisk utveckling
  6. Lärarlärdom 2021
  7. Lärarlärdom 2021_eng
  8. Keynotes
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Bibliotek och...
  5. Högskolepedagogisk...
  6. Lärarlärdom 2021
  7. Lärarlärdom 2021_eng
  8. Keynotes

Våra huvudtalare

  Jonas Linderoth

Jonas Linderoth är professor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Linderoth undervisar och forskar sedan länge om digitala spel och lärande och utkom 2015 med boken The Dark Side of Gameplay som en av redaktörerna.

Men Linderoth har också blivit känd för sina synpunkter på det svenska skolsystemet som startade en stor och bred debatt efter publiceringen av boken Lärarens återkomst - från förvirring till upprättelse, 2016.

Som universitetslärare var han snabb att vid pandemins begynnelse genast dela med sig av sina erfarenheter om hur en övergång till distansundervisning kan ske via en halvtimmes film på YouTube. 

På konferensen kommer Jonas att koppla framtidens lärarroll till studentcentrerat lärande, resursfrågan, organisation av arbetssituationer vid högre utbildning (och varför pedagogiska arbetsformer måste kopplas till den enskilde högskolärarens hela arbetssituation) samt ge egna exempel på hur man kan jobba med istället för mot de tekniska systemen i lärplattformar.

 

     Stefan Hrastinski

Stefan Hrastinski är professor vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm, där han har sitt dagliga arbete på Institutionen för Lärande. Stefan är sedan länge involverad i den digitalisering som sker i undervisningen inom högre utbildning. Han är bl a ledare för The Digital Learning Research Group vid KTH som studerar hur ny teknik kan användas för att främja utbildning och lärande. Han sitter också i styrelsen för The National Graduate School for Digital Technologies in Education (GRADE), en forskarskola för ämnen som rör digital teknik i utbildningar, i samarbete mellan nio svenska lärosäten.

Han har också gjort sig känd bland en bredare krets lärare genom sina tre böcker som har kommit till stor användning i den alltmer digitala miljön som lärare idag befinner sig i: Nätbaserad utbildning - en introduktion (2009,2013), Mer om nätbaserad utbildning (2011) och nu senast Digitalisering av högre utbildning (2018) där han låter lärare presentera en uppsjö av konkreta tips om hur man kan jobba med olika digitala verktyg på ett evidensbaserat sätt.

På konferensen kommer Stefan att reflektera kring vad det egentligen är som har hänt under pandemin, men framför allt blicka framåt och se hur kan vi dra nytta av erfarenheterna och vidareutveckla högre utbildning bland annat i relationen till ny teknik.

 
Uppdaterad: 2021-04-12 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Covid-19
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2022
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Covid-19
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2022