Webbmöte 1 deltagare
För att delta i ett webbmöte behöver du ha koll på tre saker. Att du har fått reda på vilken typ av webbmöte du ska delta i, att du har fått en länk till mötet och att du har rätt typ av utrustning.
Olika typer av webbmöten
De vi använder här på högskolan är Skype för företag och Adobe Connect. Du kan också ha blivit inbjuden till en annan typ, t.ex. Zoom, GoToMeeting, WebEx eller Skype. Vissa kan köras direkt i webbläsaren, andra behöver installera en programvara. Oftast installeras programvaran när du klickar på den länk som du fått via inbjudan.
Har du fått en inbjudan?
Du kanske har fått en inbjudan via e-post. Då kan du titta efter en länk och klicka på länken långt före du ska medverka i mötet för att se om något behöver installeras. Ibland behövs ingen länk utan man kopplar upp sig med e-postadresserna. Försök ta reda på så mycket som möjligt i god tid innan.
Använd rätt utrustning
Du behöver en dator med stabil internetuppkoppling, ett headset och en webbkamera.
Om du har bärbar dator
De flesta bärbara datorer har inbyggd högtalare, webbkamera och mikrofon. Det går bra att använda webbkameran men du ska aldrig använda de inbyggda högtalarna eftersom du då riskerar rundgång i ljudet som förstör mötet för övriga deltagare.
Koppla in ett par hörlurar och kontrollera så att ljudet verkligen går direkt in i dina öron. Inget ljud får smita ut i rummet och fångas upp av mikrofonen.
Ännu bättre ljud får du om du har ett headset med hörlurar och mikrofon i ett. Bra headset med USB-anslutning finns att låna i biblioteket.