Petra Lilja Andersson
Leg. sjuksköterska (1985), Specialistsjuksköterska intensivvård (1988), Specialistsjuksköterska anestesisjukvård (1989), Med.mag inriktning anatomi/fysiologi (1997), Fil mag inriktning pedagogik (1998), PhD (2007) i pedagogik, Docent i omvårdnad (2015), Biträdande professor i omvårdnad inriktning medicinsk vård (2017).
Forskning
Jag disputerade 2007 med en avhandling som belyser sjuksköterskestudenters väg genom utbildningen.
Forskningsinriktningen har två huvudsakliga grenar och avser dels sjuksköterskeutbildning/sjuksköterskestudenter, kunskapsutveckling, handledning och professionsutveckling, dels svåra etiska frågor inom vården såsom gentester, organdonation och upplevelsen av att vara patient liksom vikten av ett personcentrerat förhållningssätt. Jag är författare till flera böcker med fokus på etik, personcentrering och värdegrund inom vården.
Pågående forskningsprojekt och projekt inom följande områden:
- Handledning, etik, ledarskap-och professionsutveckling utifrån ett personcentrerat förhållningssätt inom sjuksköterskeutbildningen – fokus på transitionen mellan utbildning och profession
- Simulering som pedagogisk metod
- Rhapsody: Stöd till yngre personer med demens – EU joint programme (2014-2019)
Erfarenhet
Jag har arbetat med utbildning och olika ledningsuppdrag vid Högskolan Kristianstad sedan 1991 och varvat det med klinisk tjänstgöring inom främst akutsjukvård, men också inom hemsjukvård och primärvård. Undervisningen har främst varit inom sjuksköterskeutbildningen, specialistutbildningar, uppdragsutbildningar och fristående kurser, men även inom pedagogik, sociologi och psykologi, främst inom ledarskap. Efter min disputation var jag under några år programansvarig för sjuksköterskeutbildningen.
Jag har varit en av de ansvariga i ett nationellt samverkansprojekt avseende framtagandet av NKSE (Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen) och var under flera år ordförande i styrelsen för det nationella samarbetet.
Under åren 2009-2015 lämnade jag Högskolan Kristianstad för ett ledningsuppdrag vid Medicinska fakulteten Lunds universitet som ordförande i utbildningsnämnden för omvårdnad och var därmed ansvarig för sjuksköterske- och röntgensjuksköterskeutbildningen på grundnivå, liksom samtliga specialistutbildningar och masterutbildningen på avancerad nivå. Under den perioden utarbetades helt nya utbildningsprogram och jag var även ansvarig för framtagandet av professionsutvecklingskursen PEH (profession, etik och handledning) som är en genomgående kurs i såväl sjuksköterske- som röntgensjuksköterskeutbildningen vid Lunds universitet.
Under en kort period därefter verkade jag som utvecklingschef vid Kristianstad kommun, innan jag 2017 återvände till Högskolan Kristianstad. Jag har sedan dess bland annat varit ansvarig för att ta fram ”HELP” i sjuksköterskeprogrammet, vilket är en kurs som löper över hela programmet och som utifrån personcentrering fokuserar på studentens lärande med särskilt fokus på Handledning, Etik, Ledarskap och Professionsutveckling. Jag har dessutom varit programområdesansvarig för masterutbildningen i integrerad hälsovetenskap och är kvalitetsansvarig för simulering som pedagogisk metod inom sjuksköterskeutbildningen. För närvarande innehar jag uppdrag som prodekan för fakulteten för hälsovetenskap.
Jag är även licensierad UGL-handledare (Försvarshögskolan) och har förmånen att leda UGL-grupper i utvecklingen av ledarskaps - och grupprocesser.