Gå direkt till innehåll.
Cookies
Cookies
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt. Om du fortsätter godkänner du att cookies används. Välj "Mer info" för att läsa mer eller hur du gör för att slippa cookies.
Jag förstår Mer info
  • Bibliotek
  • Studentportalen
  • Lärplattform Canvas
  • För medarbetare
In English
  • {{ node.Name }}
{{ prevNode.Name }}
{{ node.Name }}
  • Bibliotek
  • Logga in:
  • Studentportalen
  • Lärplattform Canvas
  • För medarbetare
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.Name }} {{ node.Name }}
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Fakulteten för...
  5. Andreas Redfors
  6. Forskning
  7. botSTEM
  1. HKR
  2. Om oss
  3. Organisation
  4. Fakulteten för...
  5. Andreas Redfors
  6. Forskning
  7. botSTEM

botSTEM logo

Om robotics och integrated-STEM - finansierat av ERASMUS+

Forskningsprojektet botSTEM avslutades formellt under 2020 och syftade till att undersöka om yngre barns arbete med robotar kan utveckla förståelse för fundamentala begrepp inom STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). 

Robotar och programmering har blivit ett inte helt ovanligt inslag i förskola/förskoleklass. Argumenten för att låta barnen programmera robotar, verkliga eller virtuella, handlar ofta om att utveckla digital kompetens via datalogiskt tänkande. Få studier eller tillämpningar har i dessa sammanhang varit inriktade på naturvetenskapliga begrepp. Vi har ett särskilt intresse av att undersöka förekomsten av naturvetenskapliga begrepp i undervisningsaktiviteter kopplade till integrated-STEM. 

botSTEM syftade till att undersöka state-of-the-art via litteraturöversikter, beskriva aktiviteter där robotar stödjer begreppsutvecklingen inom integrated-STEM, samt via empiriska undersökningar utveckla nya aktiviteter där robotar kan stödja yngre barns begreppsförståelse inom STEM. Resultaten finns presenterade via en tjänst på nätet där pedagoger kan finna stöd för att initiera STEM undervining med stöd av robotar i sin verksamhet. Demonstrationer, lärarhandledningar, faktatexter etc, se botstem.eu.

botSTEM var ett Erasmus+ KA2 projekt som bestod av partners i fyra länder, Spanien, Sverige, Cypern och Italien. Sverige representeras av en forskargrupp vid Högskolan Kristianstad under ledning av professor Andreas Redfors. Övriga medforskare är Marie Fridberg, PhD och Björn Cronquist PhD cand. Projektet löpte formellt mellan 2017-2020, men resurser via www.botstem.eu finns fortsatt kvar.

Publikationer inom botSTEM 

Fridberg, M., & Redfors, A. (2021). Teachers’ and children’s use of words during early childhood STEM teaching supported by robotics. International Journal of Early Years Education, online first. doi: 10.1080/09669760.2021.1892599

Greca Dufranc*, I. M., García Terceño*, E. M., Fridberg, M., Cronquist, B. and Redfors, A. (2020). Robotics and Early-years STEM Education: The botSTEM Framework and Activities. European Journal of STEM Education, 5(1), 1-13. doi.org/10.20897/ejsteme/7948
* Universidad de Burgos, España

Terceño*, E. M. G., Greca*, I. M., Redfors, A., & Fridberg, M. (2020). Implementation of an Integrated STEM Activity in Pre-primary Schools. In International Conference on EUropean Transnational Education (pp. 30-39). Springer, Cham.
* Universidad de Burgos, España

Fridberg, M. and Redfors, A. (2019) Preschool Teachers’ role in establishing Joint Action during Children’s Free Inquiry in STEM. Journal of Research in STEM Education (J-STEM), 5(2), 151-169. doi.org/10.51355/jstem.2019.48

García Terceño*, E. M., Greca*, I. M., Redfors, A., & Fridberg, M. (2020). Implementation of an integrated STEM activity in pre-primary schools. Proceedings of the 11th International Conference on European Transnational Educational - ICEUTE 2020. Dordrecht: Springer. 
* Universidad de Burgos, España

Konferenspresentationer

Greca*, I. M., García Terceño*, E. M., Cronquist, B. & Fridberg, M., & Redfors, A.  (2019). Robotics and STEM education for 4-8 y.o. children in Spanish Pre and Primary schools. Poster presented at The 13th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Bologna, Aug 26-30, 2019. *University of Burgos, Spain

Cronquist, B., Fridberg, M., & Redfors, A.  (2019). Robotics and Early-Years Stem Education – botSTEM Framework, Toolkit, and Implemented Activities in Sweden. Poster presented at The 13th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Bologna, Aug 26-30, 2019.

Greca, I. M., Redfors, A., Cronquist, B. & Fridberg, M. (2018). Robotics and STEM education for children and primary schools – botSTEM. Paper presented at GIREP-MPTL 2018 Research and Innovation in Physics education: two sides of the same coin, San Sebastian, Spain 9-13 July 2018.

Populär framställning

Cronquist, B., Fridberg, M., & Redfors, A. (2018). Robotar utvecklar lärandet. Förskoletidningen 43(6), 26-27.

 
Uppdaterad: 2021-02-26 av {{changedby.Name}} {{changedby.Name}}
Sidansvarig: {{pageresponsible.Name}} {{pageresponsible.Name}}
Kortadress: www.hkr.se/botstem
Dela
Dela

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Lärplattform Canvas
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Coronainformation
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2021
Följ oss

En liten men samtidigt stor högskola, samlad på ett campus.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Organisationsnummer: 202100-3195

Adress: Högskolan Kristianstad

291 88 Kristianstad

Hitta hit

Genvägar

  • Lärplattform Canvas
  • Studentportal
  • Bibliotek
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Om något händer
  • Coronainformation
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
  • Webbkarta
© Högskolan Kristianstad 2021