Om robotics och integrated-STEM - finansierat av ERASMUS+
Forskningsprojektet botSTEM avslutades formellt under 2020 och syftade till att undersöka om yngre barns arbete med robotar kan utveckla förståelse för fundamentala begrepp inom STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).
Robotar och programmering har blivit ett inte helt ovanligt inslag i förskola/förskoleklass. Argumenten för att låta barnen programmera robotar, verkliga eller virtuella, handlar ofta om att utveckla digital kompetens via datalogiskt tänkande. Få studier eller tillämpningar har i dessa sammanhang varit inriktade på naturvetenskapliga begrepp. Vi har ett särskilt intresse av att undersöka förekomsten av naturvetenskapliga begrepp i undervisningsaktiviteter kopplade till integrated-STEM.
botSTEM syftade till att undersöka state-of-the-art via litteraturöversikter, beskriva aktiviteter där robotar stödjer begreppsutvecklingen inom integrated-STEM, samt via empiriska undersökningar utveckla nya aktiviteter där robotar kan stödja yngre barns begreppsförståelse inom STEM. Resultaten finns presenterade via en tjänst på nätet där pedagoger kan finna stöd för att initiera STEM undervining med stöd av robotar i sin verksamhet. Demonstrationer, lärarhandledningar, faktatexter etc, se botstem.eu.
botSTEM var ett Erasmus+ KA2 projekt som bestod av partners i fyra länder, Spanien, Sverige, Cypern och Italien. Sverige representeras av en forskargrupp vid Högskolan Kristianstad under ledning av professor Andreas Redfors. Övriga medforskare är Marie Fridberg, PhD och Björn Cronquist PhD cand. Projektet löpte formellt mellan 2017-2020, men resurser via www.botstem.eu finns fortsatt kvar.
Publikationer inom botSTEM
Fridberg, M., & Redfors, A. (2021). Teachers’ and children’s use of words during early childhood STEM teaching supported by robotics. International Journal of Early Years Education, online first. doi: 10.1080/09669760.2021.1892599
Greca Dufranc*, I. M., García Terceño*, E. M., Fridberg, M., Cronquist, B. and Redfors, A. (2020). Robotics and Early-years STEM Education: The botSTEM Framework and Activities. European Journal of STEM Education, 5(1), 1-13. doi.org/10.20897/ejsteme/7948
* Universidad de Burgos, España
Terceño*, E. M. G., Greca*, I. M., Redfors, A., & Fridberg, M. (2020). Implementation of an Integrated STEM Activity in Pre-primary Schools. In International Conference on EUropean Transnational Education (pp. 30-39). Springer, Cham.
* Universidad de Burgos, España
Fridberg, M. and Redfors, A. (2019) Preschool Teachers’ role in establishing Joint Action during Children’s Free Inquiry in STEM. Journal of Research in STEM Education (J-STEM), 5(2), 151-169. doi.org/10.51355/jstem.2019.48
García Terceño*, E. M., Greca*, I. M., Redfors, A., & Fridberg, M. (2020). Implementation of an integrated STEM activity in pre-primary schools. Proceedings of the 11th International Conference on European Transnational Educational - ICEUTE 2020. Dordrecht: Springer.
* Universidad de Burgos, España
Konferenspresentationer
Greca*, I. M., García Terceño*, E. M., Cronquist, B. & Fridberg, M., & Redfors, A. (2019). Robotics and STEM education for 4-8 y.o. children in Spanish Pre and Primary schools. Poster presented at The 13th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Bologna, Aug 26-30, 2019. *University of Burgos, Spain
Cronquist, B., Fridberg, M., & Redfors, A. (2019). Robotics and Early-Years Stem Education – botSTEM Framework, Toolkit, and Implemented Activities in Sweden. Poster presented at The 13th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA), Bologna, Aug 26-30, 2019.
Greca, I. M., Redfors, A., Cronquist, B. & Fridberg, M. (2018). Robotics and STEM education for children and primary schools – botSTEM. Paper presented at GIREP-MPTL 2018 Research and Innovation in Physics education: two sides of the same coin, San Sebastian, Spain 9-13 July 2018.
Populär framställning
Cronquist, B., Fridberg, M., & Redfors, A. (2018). Robotar utvecklar lärandet. Förskoletidningen 43(6), 26-27.