Helena Susanna Andersson
Universitetslektor i pedagogik inriktning specialpedagogik.
Min bakgrund är att jag är grundskollärare (4-9) svenska, engelska och franska och specialpedagog. Jag har arbetat som ämneslärare på högstadiet och som specialpedagog på högstadiet och på gymnasieskolans nationella program. Dessutom har jag arbetat som specialpedagog på introduktionsprogrammen. Jag undervisar för närvarande på specialpedagog/ speciallärarprogrammen samt på den internationella kursen (In Between Teachning and Learning).
Min forskning
Utbildningen inom skolväsendet i Sverige ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt bidra till en livslång lust att lära. Trots det var det så många som 17, 5 % av eleverna i årskurs 9 som våren 2017 inte nådde kunskapsmålen, och var därmed inte behöriga att söka gymnasieskolans nationella program. Elevers engagemang tycks vara en bidragande orsak till att de lyckas i sitt skolarbete.
Avhandlingen syftar till att kunna bidra med kunskap om elevers engagemang i grundskolans verksamhet, genom att identifiera aspekter som påverkar engagemanget i skilda skolkontexter. I tre olika delstudier studeras och analyseras hur elevers engagemang i olika grundskolors lärmiljöer beskrivs av de elever som vistas där. Avhandlingen utgår från ett elevperspektiv och för att kunna ge elever röst har empirin samlats in genom enkäter, intervjuer med elever och lärare samt genom elevers skriftliga reflektioner.
Projekt
Medverkat i Skolverksmodul Tillgängligt lärande och digitala verktyg.
Tillhör forskningsmiljön FoRP samt forskningsgruppen i specialpedagogik.