Ingemar Holgersson - Forskning
Villkor och redskap för utveckling av aritmetiska kompetenser
I samarbete med Berner Lindström och Jonas Emanuelsson, GU och Torgny Ottosson, HKr, studeras hur utveckling av aritmetisk kompetens hos 5-7-åringar kan ske i interaktion mellan barn och olika typer av datorspel. Vilken roll spelar relationen mellan "sinnligt" erfarande, genom till exempel användning av fingrarna, och symboliskt handlande i denna utveckling? Hur använder barnen sig av taktilt och visuellt baserade resurser. Vi vill också undersöka hur barnens förmåga att hantera matematik i olika situationer som t ex problemlösning påverkas.
Detta projekt finansieras av Vetenskapsrådet genom ett bidrag om 3,5 Mkr fördelat på tre år.
Gränsöverskridande matematikundervisning
Under åren 2006 till 2008 har jag varit huvudansvarig för ett projekt finansierat genom ett forskningsbidrag från Sparbanksstiftelsen Skåne om 990 kkr. I projektet har jag arbetat tillsammans med en grupp personer knutna till Malmö högskola, LTH och Svedala kommun.
I detta projekt har lärare från förskola till högstadiet i Svedala kommun i tre olika basgrupper arbetat med lärare från högskolan. Lärarna har fått möjlighet att utveckla sin matematikundervisning genom att ta fram och prova egna aktiviteter i undervisningen. De har också utvecklat sin förmåga att följa och förstå lärandet i matematik genom att arbeta med vad de som lärare noterar i sin egen undervisning. Detta har sedan utgjort grunden för gemensamma diskussioner.
Under läsåren 06/07 och 07/08 samlade vi in data. Huvuddelen av sammanställning och analys genomfördes under 2008, men är ännu inte helt klara. Delresultat har rapporterats av mig vid en nordisk konferens i Reykjavik den 15–16 okt 2009, och kommer att ingå i konferensrapporten.