Gastronomer smaksätter jubileum
Gastronomistudenter har under höstens delkurs "Projektarbete matkultur och kommunikation" gett smak åt stadens stundande 400-årsjubileum.
– Att jobba med skarpa projekt ger alltid lite extra krydda, säger kursansvarige Björn Ylipää.
Vita bönor, kardemumma, fläder, citronmeliss och morot. Björnbär, hallon, vit choklad, kanel och vodkaessens. Eller kanske rent av blomsterhonung, havssalt, ingefära och havtorn? Hur smakar egentligen 400-årsjubilerande Kristianstad? Ja, enligt det projektarbete som studenter vid Gastronomiprogrammet under hösten genomfört i samarbete med kommunens jubileumskommitté finns det i stadens månghundraåriga historia, en hel del smaker att lyfta fram.
Användbara instrument
Projektet som 14 studenter i tre grupper arbetat med har varit ett skarpt moment i den valbara delkursen "Projektarbete matkultur och kommunikation" under den treåriga utbildningens avslutande år.
– Den här kursen behandlar bland annat hur mat och dryck kan användas för att berätta en story, för identitetsskapande, upplevelser och marknadsföring, förklarar Björn Ylipää, som inför höstens kursupptakt slogs av tanken att det i den stundande jubileumsstaden Kristianstad kanske skulle finnas ett intresse för just det här kursmomentet.
Väl tänkt togs kontakt med jubileumskommittén som ganska snabbt förstod värdet av att förse jubileet med en smakprofil.
– Det var jätteroligt att de nappade. Att jobba med skarpa projekt ger alltid lite extra krydda för både studenter och utbildare, säger Björn Ylipää.
Han berättar att jubileumskommittén utlyste en tävling där studenterna uppdrogs att fånga Kristianstads historia och nutid i en smakprofil som ska användas under firandet av jubileumsåret.
Smaksatta värdeord
Ett uppdrag som studenterna tagit sig an med stor passion, en smula fantasi och gedigen efterforskning. – I vår grupp har vi byggt vår smakprofil på de känslor gruppens medlemmar har fått under de år vi har bott här i staden men framför allt på vad Kristianstadsborna själva förknippar sin stad med. Denna input har vi sedan omvandlat till värdeord som vi har smaksatt så att de tillsammans på ett eller annat sätt berör alla sinnen och samtidigt knyter an till stadens historia och nutid, förklarar Maya Dilek från Örebro.
Metodiken för att ta fram de tre smakprofilerna, som onsdagen den 8 januari presenterades för jubileumskommittén, har varit likvärdig hos samtliga projektgrupper. Resultaten de presenterade skiljde sig dock ganska markant åt.
– Vi har väl alla gått in i det här projektet med inställningen att respektive grupp vill vinna. Men det har inte varit det viktigaste utan det har naturligtvis varit att vi under den här resans gång verkligen har lärt oss att mat och dryck med rätt kommunikation kan vara så mycket mer än bara ett energiintag, säger Rebecca Hallberg från Ljungby.
Och vinnare blev...
... inte den grupp som valt att gestalta smaken av Kristianstad i en cake-pop med essenserna björnbär, hallon, vit choklad, kanel och vodka. Och inte heller den grupp som samlat stadens redan befintliga värden i en mörk havssaltstoppad chokladpralin fylld med en marmelad med smak av blomsterhonung ingefära och havtorn. Utan det bidrag som charmade juryn med cup-cakes och bönrullar a la morot, fläder, vita bönor, kardemumma och citronmeliss.