Valbar workshop 10 mars 2022
Kl. 09.30-11.00 Workshop 1-5, läs beskrivning av valbara workshop nedan.
Länk till startsidan med anmälningsformulär och program. Två val anges vid anmälan i formuläret.
Workshop 1
Familjesamtal i praktiken – hur fungerar det?
Nätverkskartor – ett sätt att arbeta med hälsofrämjande faktorer i familjer. Workshopen inleds med en kortare föreläsning i ämnet – deltagarna tränar sedan på att göra nätverkskartor i mindre grupper.
Workshop 2
Har mitt barn ätit idag?
En av de vanligaste frågorna när vårdnadshavarna hämtar sitt barn på förskolan är kanske ” Har mitt barn ätit idag? ”. Det är en fråga som rymmer allt från energiintag till oro och omsorg om barnet. Många barn i Sverige äter flera av dagens måltider i förskolan. En del barn äter till och med fler måltider i förskolan än i hemmet. Ansvaret för barnens ätande och lärande vid måltiderna delas därför mellan vårdnadshavare och förskola. Förskoleåldern är en tid då barnen växer och utvecklas i snabb takt. Det är också en tid då matvanor och attityder till mat grundläggs. Förskolan ska tillhandahålla bra måltider så att barnen får i sig den energi och näring de behöver. Men förskolan har även en pedagogisk möjlighet att visa barn vad som är bra mat, och på så sätt ge dem en grund för bra matvanor.
Workshop 3
På spaning efter lek i en undervisande förskola.
Leken har en central plats i förskolans läroplan, Lpfö18. Lekens betydelse för lärandet betonas och dess roll i undervisningen har lyfts av forskare. Den här föreläsningen sätter fokus på vad leken kan innebära i undervisningen på förskolan. Vad lär barn egentligen i lek? Hur kan vi veta vad de lär sig? Och vilken roll kan leken ha i undervisningen?
Workshop 4
Flygfärdig eller vingklippt? Barns viktiga rörelseutveckling under förskoleåldern. Barnets motoriska utveckling är kopplat till tillväxt och ökad förmåga att kunna styra sina rörelser vilket i sin tur möjliggör utforskande av omgivningen och lek med andra barn. Barn har några medfödda inprogrammerade rörelser som hjälp för överlevnad under första levnadsåret, men sedan måste alla övriga rörelser läras in under upprepad övning. Under förskoleåldern är hjärnans utveckling som mest intensiv och det är mest gynnsamt för utveckling av motorisk förmåga. De barn som missar att utveckla basal motoriska förmåga i samklang med hjärnans utveckling riskerar att aldrig hinna i kapp. Hinner nutida barn bli flygfärdiga under sina förskoleår eller riskerar de att bli vingklippta
Workshop 5
Allt stort som sker i världen, sker först i någon människas fantasi. En workshop om barn och böcker. ”Ett barn ensamt med sin bok skapar sig någonstans inne i själens hemliga rum egna bilder, som överträffar allt annat. Sådana bilder är nödvändiga för människan. Den dagen barnens fantasi inte längre orkar skapa dem, den dagen blir mänskligheten fattig.”
”Allt stort som skedde i världen, skedde först i någon människas fantasi, och hur morgondagens värld ska se ut beror till stor del på det mått av inbillningskraft som finns hos de där som just nu håller på att lära sig läsa. Därför behöver barnen böcker.”
Astrid Lindgren