Naturvetenskap för 20-talets förskola – vad, hur och varför?
Nationellt nätverk i naturvetenskap för förskolan inbjuder till konferens om Naturvetenskap för 20-talets förskola – vad, hur och varför?
Välkommen till en konferens där förskolebarns lärande om naturvetenskap står i centrum
Naturvetenskap med fokus på biologi, fysik och kemi har haft en framskjuten plats i läroplanen för förskolan sedan revideringen 2010 och uppdraget ställer krav på kompetens hos förskollärare och lärarutbildare och pekar samtidigt på behov av kunskapsutveckling och forskning inom området.
Målgrupp
Konferensen vänder sig till forskare, förskollärare och andra med intresse för undervisning av naturvetenskap i förskolan.
Syfte
Konferensens primära syfte är att vara en mötesplats för olika aktörer i eller med anknytning till förskolans verksamhet samt att utgöra en plattform för både praktiskt och teoretiskt kunskapsutbyte inom det naturvetenskapliga fältet. Spridning av de senaste forskningsrönen i kombination med förskollärares erfarenheter från sina verksamheter skapar diskussioner om naturvetenskap ur ett didaktiskt perspektiv.
Hur då digitalt?
Högskolan använder sig av det digitala mötesverktyget Zoom. Länkar till zoom skickas av säkerhetsskäl ut nära inpå konferensdagen till anmälda deltagare. Länkar är utskickade, är du anmäld men inte fått någon länk - kolla din e-post!
Program
27 april
Kl. 09.00 Inloggning
09.15 Invigning och välkommen av Håkan Pihl, rektor Högskolan Kristianstad
09.30 – 10.20 Lärares och förskollärares relationskompetens
Jonas Aspelin, Högskolan Kristianstad
10.20 – 10.40 Bensträckare
10.40 – 11.40 Valbara presentationer I
Spår 1 a
Vad gör maskarna i jorden?
Anna Henriksson, Högskolan Kristianstad
Spår 1 b
Samhörighet med naturen
Thomas Beery, Högskolan Kristianstad
Spår 2 a
Kreativa processer i förskolans undervisning för hållbar utveckling
Cecilia Caiman, Stockholms universitet & Maria Hedefalk, Uppsala universitet
Spår 2 b
Kunskapsintressen som en modell i förskolans didaktiska utvecklingsarbete
P-O Wickman & Per Anderhag, NTA skolutveckling
Spår 3 a
Drama som didaktiskt verktyg i naturvetenskapsundervisningen på förskollärarprogrammet
Åsa Arvidsson & Maria Eriksson, Högskolan Kristianstad
Spår 3 b
Klossen på bollen, bollen på bilen, bilen i garaget
Sofie Eldh & Nina Holm, NTA Skolutveckling
Spår 4 a
Undervisning om robotik och STEM i förskolan – erfarenheter från botSTEM-projektet
Marie Fridberg & Andreas Redfors, Högskolan Kristianstad
Spår 4 b
Från robotar till en palett av aktiviteter för att stimulera barns lärande om naturvetenskapliga begrepp
Susanne Walan, Karlstads universitet
11.40 – 12.40 Lunch på egen hand
12.40 – 13.40 Valbara presentationer II
Spår 1 a
Barn resonerar kring naturvetenskapliga fenomen – i sagans värld på förskolan
Mimmi Malm, Gertrudsgårdens förskola, Trelleborg
Spår 1 b
Förskolans utemiljö - möjligheter och utmaningar
Laila Gustavsson, Högskolan Kristianstad
Spår 2 a
Undervisning och lärande i förskolan om kemi- och fysikrelaterade vardagsfenomen – erfarenheter från ett samverkansprojekt
Andreas Redfors & Susanne Thulin, Högskolan Kristianstad
Spår 2 b
Modellbaserad undervisning av kemi och fysik i förskolan
Agneta Jonsson & Susanne Thulin, Högskolan Kristianstad
Spår 3 a
ATENA Didaktik - professionsvetenskapligt kunskapsutbyte mellan praktik och forskning
Gunnar Höst, Linköpings universitet
Spår 3 b
Boksamtal om naturvetenskaplig forskning och forskare
Lotta Leden, Susanne Thulin & Lena Hansson, Högskolan Kristianstad
Spår 4 a
Att upptäcka naturvetenskap i förskolan
Lisa Dessborn, Marie Fridberg & Susanne Thulin, Högskolan Kristianstad
Spår 4 b
NTA i förskolan – mycket mer än en blå låda
Sara Wennergren, NTA skolutveckling
13.40 – 13.50 Paus
13.50 – 14.40 Att undervisa naturvetenskap tillsammans med estetiska uttryck, lekkamrater och verb Sofie Areljung, Umeå universitet
14.40 – 15.20 Fika och diskussion i breakout rooms
15.20 – 16.10 Varför jag blev rymdfysiker och vad jag gör för nytta i världen Gabriella Stenberg Wieser, Institutet för rymdfysik i Kiruna
16.10 – 16.30 Avslutning.
Presentation av medverkande talare
Skicka in abstract
Vill du presentera din forskning eller något du arbetat med i barngrupp? När du anmäler dig på formulär nedan: Ange en titel på presentationen och skriv en sammanfattning på max 200 ord om innehållet. Ditt inskickade abstract bedöms genom single blind peer review. Senast den 26 februari behöver vi få ditt abstract. Varmt välkommen att presentera!
Anmälan och konferensavgift
Anmälan till konferensen sker genom att formulär nedan fylls i och skickas senast den 9 april 2021. Konferensavgift 800 kr plus moms. Avgiften faktureras i efterhand. Anmälan är bindande, ersättare får utses. Anmälan är stängd!
Vad är Nationellt nätverk i naturvetenskap för förskolan?
Nationellt nätverk i naturvetenskap för förskolan utgör en nationell basstruktur och ett samverkansorgan för utvecklings- och forskningsinsatser inom ramen för kunskapsområdet naturvetenskap med inriktning mot förskolebarns lärande. Nätverket arbetar för att mer långsiktigt stödja, utveckla och vidmakthålla intresse och kompetens för förskolans Na-didaktiska frågor. I styrgruppen för nationellt nätverk i naturvetenskap ingår följande lärosäten och nationella resurscentrum; Högskolan Kristianstad, Högskolan Gävle, Luleå Tekniska universitet och pedagogen vid Göteborgs universitet, Högskolan Borås samt Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik, Kemilärarnas resurscentrum och Nationellt resurscentrum för fysik.
Välkommen med din anmälan!
Högskolan Kristianstad
* Genom din anmälan samlar Högskolan Kristianstad in uppgifter för att kunna hantera ditt deltagande. Uppgifterna kommer att sparas i syfte att kunna skicka inbjudningar till kommande arrangemang och eventuellt för annan information relaterad till din yrkesroll och för samverkan i regionen som vi tror kan intressera dig. Du kan ta del av det som registrerats om dig eller ha synpunkter på behandlingen eller de uppgifter som samlats in genom att kontakta lärosätets dataskyddsombud på dataskyddsombud@hkr.se