Abstract Implementering av UDL på en nätbaserad högskolekurs
Implementering av UDL på en nätbaserad högskolekurs
Introduktion
Kursen Hälsoskapande arbetsplatser (7,5hp) är valbar för programstudenter och sökbar för utomstående med förkunskap i folkhälsovetenskap. Kursens studenter befinner sig således i olika sammanhang och formen nätkurs kan skapa begränsningar för en nära kontakt mellan student och lärare, men däremot så ger nätkurser större möjligheter för studenter med olika funktionsvariation och studenter som befinner sig i ett annat sammanhang att genomföra studier. Mångfalden av studenter skapar alltså både möjligheter och utmaningar för lärare och studenter.
Syftet är att beskriva de förändringar utifrån UDL-principerna som gjorts i en nätbaserad högskolekurs och visa på utfallet av utvärderingen av densamma.
Metod
Beskrivning av kurs före förändring: Kursen hade en intromapp med skriftlig information om kursen m.m. Kursen hade tre teman och två delprov. Tema 1 och 2 hade en läsanvisning, en till två filmer och/eller poddar att lyssna på som förberedelse till uppgift i diskussionsforum. I tema 2 och 3 fanns dessutom en praktisk uppgift som studenterna skulle förbereda utöver läsning och filmer/poddar och därefter diskutera. Gruppernas inlägg diskuterades sedan gruppvis under en vecka per tema. Diskussionsuppgifterna var inte poänggivande. Kursen möter redan, i vissa avseenden, UDL-principerna, vilket ses i tabellen under ”Undervisning”.
Förändringar efter principerna för UDL: Tabellen visar vilka förändringar som gjordes i den nätbaserade kursen utifrån principerna för UDL och inom parentes finns beskrivet om det redan bedömdes finnas i kursen.
UDL-principer
Kursens delar som förändrades
|
Engagement |
Representation |
Action and Expression |
Information |
-Muntlig beskrivning av hur feedback ges -Strategi för lärarkontakt -Klargjorde pedagogisk tanke med UDL -Studentforum för feedback under kurs |
-Muntliga inspelningar av kursinformation och tentamensinfo -Visuellt flödesschema med kursens delar -Skriftlig ordlista med nyckelbegrepp |
-Muntlig beskrivning av: kursplanen och betygskriterier samt relation mellan lärandemål, bedömning och betyg |
Undervisning |
-Muntlig föreläsning med nyckelbegrepp |
(Visuell, muntlig och skriftlig variation av innehåll samt en introföreläsning som gav en helhetsbild) |
(Olika alternativ för inhämtning av innehåll) |
Examination |
(Första diskussionsuppgiften poängfri) -Poängsätta diskussionsuppgift 2 och 3 med tydliga kriterier |
-Muntlig beskrivning av diskussionsuppgifter |
-Möjlighet till inspelade inlägg i diskussionsforum |
Utvärdering: Den HKR-högskoleövergripande utvärderingen användes och frågor, som belyste UDL-upplägget, adderades samt att ett studentforum fanns på lärplattformen under kursen.
Resultat
Det var 40% av kursdeltagarna som besvarade kursutvärderingen. Kursens helhetsbetyg förbättrades från 4,2 till 4,6 (max 5). Av de som använt UDL-anpassningarna angav 50% att det ”i hög grad” bidrog till lärande och övriga svar fördelades på de fallande svarsalternativen: 2: 31,3%; 3: 12,5%; 4: 6,3% och 5: 0%.
Öppna kommentarer i utvärdering och studentforum sammanfattades efter UDL-principerna:
Representation |
Action and Expression |
Engagement |
-Tydlig kursstruktur, kursinformation, schema -Tydliga beskrivningar av uppgifter och delprov
|
-Variationen av läsning, filmer, poddar uppskattades. -UDL-anpassningarna ansågs ett bra erbjudande -Diskussionsforumen var lärande |
-Tydlig koppling mellan uppgifter och delprov -Närvarande och aktiva lärare -Kurslitteraturen var kompletterade |
Konklusion
UDL-anpassningarna gav positiv utdelning i kursen genom att förändra information, undervisning och examination till ett mer medvetet varierat sätt, både visuellt, skriftligt och muntligt. Ett ökat engagemang skapades och studenterna ansträngde sig och bibehöll ett större fokus under kursen samt att fler blev godkända.