”Att prata med någon som står utanför ger nya perspektiv”
Känner du stress och ångest inför tentan? Sover du dåligt? Eller är du obekväm i att prata inför grupp? Det finns många fler anledningar att höra av sig till Studenthälsan. Men oavsett hur länge du funderat över dina problem är det aldrig för tidigt eller för sent, och inga frågor är för stora eller för små. Hör av dig till Studenthälsan på Högskolan Kristianstad så får du professionell hjälp! Dessutom kostar det ingenting och allt behandlas under sekretess. Anna Hammer är kurator och träffar studenter som behöver stöd.
Anna Hammer, kurator på Studenthälsan, Högskolan Kristianstad.
Vilka är det vanligaste frågorna du hjälper studenter med?
– De vanligaste bekymren som studenter kommer till Studenthälsan med hänger ihop med stress, nedstämdhet eller relationsproblem. Symtom finns av en anledning och berättar något om hur just den personen har det. I samtal vi kan försöka förstå vad som ligger bakom symtomen och hitta strategier som leder till något bättre.
När är det läge att kontakta Studenthälsan?
– Jag skulle säga att det är läge när något känns bekymmersamt. Att prata med någon som står utanför kan förhoppningsvis ge nya perspektiv.
”Studenthälsan finns till för alla studenter på Högskolan Kristianstad.”
Spelar det någon roll om jag studerar på campus eller på distans?
– Studenthälsan finns till för alla studenter på Högskolan Kristianstad, och det finns möjlighet till samtal på plats och via Zoom, oavsett om du studerar på campus eller på distans.
Hur sker första kontakten?
– Min erfarenhet är att de flesta studenter tar kontakt via mejl, när de vill boka tid. Förutom att mejla oss kuratorer var och en, så går också bra att mejla vår gemensamma funktionsadress [studenthalsan@hkr.se] eller boka tid online. Självklart går det även bra att ringa.
Hur brukar det gå till när en student hör av sig till er?
– När en student mejlar försöker jag svara samma dag eller närmaste arbetsdag. Vi försöker hitta tider som passar studenterna utifrån deras schema, och kommer överens om att ses på plats i Studenthälsans lokaler i hus 11, eller via Zoom.
– Om vi ses på campus i hus 11 så finns vår ringklocka till vänster om ytterdörren. När du ringer på så välkomnar vi dig in i vårt väntrum där jag möter upp. Sedan sätter vi oss i varsin fåtölj på mitt rum, och börjar prata. Jag brukar börja med att be studenten berätta vad om fört dem hit. Jag ställer en del frågor, och tillsammans försöker vi ringa in och förstå det som bekymrar. Det kan vara hur du har det i livet, hur du känner dig, vad du önskar förändra … Sedan planerar vi för hur vi kan gå vidare.
”Att prata med någon som står utanför kan ge nya perspektiv.”
Vilka är just dina spetskompetenser?
– Jag är legitimerad psykoterapeut och utbildad att möta barn, ungdomar och vuxna. Jag har gått kurser i affektfokuserad psykoterapi, vilket innebär att jag ställer en del frågor om känslor. Jag har även gått andra utbildningar, och skulle tro att de flesta studenter som träffar mig får frågor om känslor och relationer. Händelser vi är med om och hur vi har det i våra relationer påverkar hur vi mår.
Varför drar sig en del för att söka hjälp?
– Det kan finnas olika skäl till det. Allt ifrån att man tappat hoppet om att det ska leda till något, till att tro att man är ensam om sitt bekymmer. En del kanske skäms och tror att ingen kan förstå, och andra kanske har tidigare erfarenheter av att söka hjälp, som man inte känt sig nöjd med.
– Jag tycker det är viktigt att ta reda på även det som inte känns så bra. Det kan ge ledtrådar till vad man saknar och kanske skulle behöva förändra.
Hur stora möjligheter har jag som student att bli behjälpt av Studenthälsan?
– Vi kan aldrig ge några garantier, men möjligheterna är i alla fall större än om du inte vågar prova.