Forskning Relationell Pedagogik (FoRP)
FoRP består av 26 medlemmar anställda vid Högskolan Kristianstad, varav 18 är disputerade och 8 doktorander eller adjunkter.
Miljöns övergripande syfte är att bedriva teoretisk och empirisk forskning om pedagogisk praktik och professionalism. Relationell pedagogik utgör miljöns gemensamma intresseområde. Inom detta placeras relationer snarare än enskilda individer och/eller sociala strukturer i utbildningens brännpunkt. Relationell pedagogik baseras på föreställningen om människan som relationell varelse samt om utbildning, undervisning och lärande som relationsprocesser. Begrepp som relation, kommunikation och profession är centrala, liksom idén att kunskapsutveckling sker/bör ske på omsorgspedagogisk grund. Interpersonell nivå utgör huvudfokus, men relateras till social, kulturell och samhällelig kontext. Något som utmärker relationell pedagogik, gentemot andra pedagogiska synsätt, är den stora betydelse som tillmäts det mellanmänskliga, personliga mötet.
Läs mer om forskningsmiljön i högskolans forskningsportal.
Två forskningsgrupper
Merparten av FoRP:s medlemmar är verksamma inom forskningsgrupperna Arbete i Skolan (AiS) och Specialpedagogik (SpecPed).
Arbete i Skolan (AiS)
AiS är en forskningsgrupp som fokuserar på forskning om pedagogers och andra yrkesgruppers arbete i utbildningsverksamheter och utbildningssystem. Det gäller grundskola, gymnasium, lärarutbildning och högre utbildning i allmänhet, yrkesutbildning och utbildning i arbetslivet. AiS vill bidra till kunskapsutveckling ifråga om forskning och utbildning på området med en betoning också på pragmatiskt inriktade projekt som kan göra skillnad.
Forskningsgruppledare: Anders Eklöf, universitetslektor.
Forskningsgruppen Specialpedagogik (SpecPed)
Forskningsgruppen Specialpedagogik verksamhet syftar till att utveckla kunskap om möjligheter och hinder i utbildningsinstitutioner för att främja alla barns, ungas och vuxnas lärande samt om vad som utmärker specialpedagogisk kompetens. Forskningen inom gruppen har en praktiknära ansats och har som målsättning att bedriva forskning som kan relateras till de programområden som medlemmarna är verksamma inom, vilka huvudsakligen utgörs av förskollärar- och lärarutbildning och i synnerhet speciallärar- och specialpedagogutbildningarna.
Forskningsgruppsledare: Daniel Östlund, universitetslektor.