Forskning inom barn- och ungdomslitteratur
Ämnets syfte är att skapa kunskap inom olika barnlitterära genrer i relation till ett litteratur-historiskt perspektiv. Ämnet utforskar barnlitteraturens estetik, det narratologiska fältet samt det samhälle och de relationer som speglas i ord och bild. Forskningen har tillika receptions-teoretisk och didaktisk inriktning.
Forskare
Wiveca Friman
Avhandlingstitel: Växandets gestaltning i Peter Pohls romansvit om Micke
Pågående forskningsprojekt: Tendenser i 1990-talets och det unga 2000-talets svenska ungdomsroman
Mary Ingemansson
Avhandlingstitel: "Det kunde lika gärna ha hänt idag". Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna.
Pågående forskningsprojekt: Forskningen har två spår:
- Kartlägga skönlitteratur och kommentera utgiven historisk skönlitteratur i Sverige från 1990-2013,
- Skriva en didaktisk handledning kring litterärt arbete i klassrummet. Anknytning till avhandling Ingemansson 2010, inriktat mot lärarutbildning 4-6. (Hänvisning till den aktuella litteraturutredningen, Piri, Pisa och läsprojekt)