Forskning inom svenska
Ämnet svenska vid högskolan Kristianstad omfattar forskare och lärare från skilda fält: litteraturvetare, språkvetare, liksom ämnesdidaktiker med inriktning mot språk såväl som litteratur.
Syftet med ämnet är att ge kunskap om det svenska språket utifrån didaktiska, språkvetenskapliga och litteraturvetenskapliga frågeställningar ur modersmåls- och flerspråkighetsperspektiv. Ämnet omfattar utveckling, bedömning och kritisk granskning av texter ur såväl litterärt som språkligt perspektiv, och studerar också språkanvändning, språkanvändaren och språkproduktionen i både tal och skrift.
Mary Ingemansson, medlem i forskningsgruppen, har i sin mångåriga forskning i skönlitteratur som pedagogiskt redskap i skolan skrivit boken "Lärande genom skönlitteratur".
Christoffer Dahl
Universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning. Forskar om hur skrift och bild används i gymnasieskolans läromedel.
Victoria Johansson
Universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning. Språkvetare som forskar om skriv- och talutveckling ur ett kognitivt perspektiv.
Petra Magnusson
Universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning. Intresse för didaktiska möjligheter och utmaningar i samband med den medieteknologiska utvecklingen.
Camilla Ohlsson
Adjunkt i svenska med didaktisk inriktning. Intresserad av barnlitteratur.
Elisabet Radeklev
Adjunkt i svenska. Intresserad bland annat av metoden "Att skriva sig till läsning".
Håkan Sandgren
Universitetslektor i svenska/litteraturvetenskap. Intresserad av hur förhållandet mellan människa, natur och ekologiska och evolutionära processer förmedlas i olika konstnärliga medier.
Yair Sapir
Universitetslektor i svenska med inriktning mot svenska som andraspråk. Språkhistoriker som forskat om bland annat fornisländska och älvdalska.
Anna Smedberg Bondesson
Universitetslektor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning. Har forskat om platsens poesi och italiensk/svensk tvärkultur. Har ett särskilt intresse för grannspråk och grannkultur som en genväg till interkulturell förståelse.
Gunilla Vikbrant
Adjunkt i svenska med didaktisk inriktning. Intresserad av läsminnen och lärarstudenters läsande