Forskningsgruppen specialpedagogik
Forskargruppen Specialpedagogiks verksamhet syftar till att utveckla kunskap om relationer, möjligheter och hinder i utbildningsinstitutioner för att främja alla barns, ungas och vuxnas lärande samt om vad som utmärker specialpedagogisk kompetens.
Forskningen inom gruppen har en praktiknära ansats och har som målsättning att bedriva forskning som kan relateras till de programområden som medlemmarna är verksamma inom, vilka huvudsakligen utgörs av förskollärar- och lärarutbildning och i synnerhet speciallärar- och specialpedagogutbildningarna.
Under 2020/2021 leder gästprofessor Jenny Wilder gruppen.
Under 2020 genomförs flera forskningsprojekt inom forskningsgruppen Specialpedagogik av gruppens medlemmar:
VR-projektet Preservice Special Educators’ Relational Competence.
Projektet syftar till att undersöka specialpedagogers/speciallärares relationskompetens och hur sådan kompetens kan utvecklas i utbildningen. Projektet, som är 3-årigt, finansieras av Vetenskapsrådet. Projektledare är Professor Jonas Aspelin och i projektet medverkar Professor Anders Jönsson och Lektor Daniel Östlund. Länk till populärvetenskaplig beskrivning av projektet.
- Aspelin, J., & Östlund, D. (2020). Relationskompetens i specialpedagogiska utbildningar : hur framställs ämnet i kursplaner för specialpedagog- och speciallärarprogram i Sverige? Educare - Vetenskapliga skrifter, (2), 117–142. https://doi.org/10.24834/educare.2020.2.6
- Aspelin, J., Östlund, D., & Jönsson, A. (2020). ‘It means everything’ : special educators perceptions’ of relationships and relational competence. European Journal of Special Needs Education. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1080/08856257.2020.1783801
Forp:s videoprojekt 2019-2021
Inom ramen för en övergripande forskningssatsning genomför FORP under 2019-2021 "working seminars" där medlemmarna lägger fram textutkast.
Cecilia Segerby
I denna studie utforskas en universitetmatematiklärares relationskompetens under ett on-line-seminarium i realtid med tio speciallärare i matematik. Fokus är på lärarens kommunikationskompetens, som är en del-kompetens till relationskompetens, som utgår ifrån Aspelin och Jönssons konceptualisering av relations-kompetensen. Kommunikationskompetens involverar både verbal och icke-verbal kommunikation för att uppnå en högre grad av emotionell och kognitiv anpassning i förhållande till studenter.
Daniel Östlund och Jonas Aspelin
This study aims to discuss care-work in the context of education for students with severe intellectual disabilities and, more specifically, explore how paraprofessionals’ care work is performed. Nel Noddings (2013) concept of care is adopted to distinguish different ways of doing care work and how caring is realized – and not realized. Data derives from video recordings made in five self-contained classrooms for students with ID. For this paper, a small selection of the total data corpus is transcribed and analyzed using a micro-sociological approach (Scheff, 1990).
The significance of pedagogical investigations, diagnoses and psychometric tests in inclusive education: case studies from Sweden and Germany.
Ansvarig för projektet vid HKr är Daniel Östlund och projektet genomförs i samverkan med Thomas Barow, Göteborgs universitet. Publikationer inom projektet:
- Barow, T., & Östlund, D. (2018). The significance of SEN assessment, diagnoses, and pschometric tests in inclusive education : studies from Sweden and Germany. In Testing and inclusive schooling : international challenges and opportunities (pp. 231–248). London. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-18875
- Barow, T. & Östlund, D. (2018). Special education needs assessment reports in Sweden and Germany : comparative perspectives. In NERA 2018- 46th CONGRESS. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-18204
- Östlund, D., & Barow, T. (2017). The significance of pedagogical investigations, diagnoses and psychometric tests in inclusive education : comparative studies from Sweden and Germany. Presented at the EERA/ECER 22 - 25 August, Copenhagen, Denmark. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17590
4. Barow, T., & Östlund, D. (2020). Stuck in failure : comparing special education needs assessment policies and practices in Sweden and Germany. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. Epub ahead of print. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729521
5. Barow, T., & Östlund, D. (2019). ‘The system shows us how bad it feels’ : special educational needs assessment in North Rhine-Westphalia, Germany. European Journal of Special Needs Education, 34(5), 678–691. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1603595
6. Östlund, D., & Barow, T. (2019). Analysing the assessment of special education needs : views of investigators and decision makers (pp. 361–362). Presented at the NERA 2019: Education in a globalized world, Uppsala. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-19156
Speciallärare med specialisering utvecklingsstörning: Uppdrag, arbete och samarbeten
En studie om speciallärare med specialisering utvecklingsstörnings uppdrag och arbete. Daniel Östlund är ansvarig vid HKr och studien genomförs i samverkan med Lotta Anderson, Malmö Universitet.
- Anderson, L., & Östlund, D. (2020). Speciallärare i särskolan : en profession i gränslandet mellan policy och praktik (Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad). Kristianstad: Kristianstad University Press. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-21204
- Anderson, L., & Östlund, D. (2019). Swedish special needs teachers’ views on their work and collaborations in education for students with intellectual disabilities. The New Educational Review, 57(3), 225–235.
Forskningsgruppens etablering – kort historik
Forskningsgruppen Specialpedagogik etablerades 2004 av Professor Jerry Rosenqvist, samtidigt som Högskolan Kristianstad fick rättigheter att examinera specialpedagoger. Jerry ledde gruppen fram till 2012. Under Professor Rosenqvists ledning genomförde gruppen bland annat studier om elever med invandrarbakgrund i särskola och teoriutveckling i förhållande till det specialpedagogiska fältet. I samband med Jerrys pensionering publicerade forskningsgruppen en vänbok i form av en antologi Bildning för alla! En pedagogisk utmaning (pdf, 1377 kB)som samlade bidrag från tongivande forskare inom det specialpedagogiska fältet från Sverige, Norge, Danmark, Finland och England.
Under 2012-2013 leddes gruppen av Professor Jonas Aspelin, som gästprofessor, vilket bland annat resulterade i att forskningsgruppens medlemmar publicerade en antologi Relationell Specialpedagogik: I teori och praktik (pdf, 1539 kB).
Under 2020-2021 leds gruppen av gästprofessor Jenny Wilder.
Forskningsgruppen utkommer sedan 2008 med en rapportserie Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad som utkommer 1-2 ggr per år, där gruppens forskning publiceras.