Specialpedagogiska rapporter och notiser
Här finner du rapporter och notiser som har utgivits i serien Specialpedagogiska rapporter Högskolan Kristianstad.
Har du ett manus som du vill publicera i vår rapportserie? Ta då kontakt med redaktören Daniel Östlund.
Redaktör: Daniel Östlund
18) Anderson, L., & Östlund, D. (2020). Speciallärare i särskolan: : en profession i gränslandet mellan policy och praktik. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 18.
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-21204
17) Byström, Anette.; Grahm, Catarina & Sjunnesson, Helena (2019). Fenomenet elevhälsa. Ett diskussionsunderlag som belyser elevhälsa i Sverige och Finland. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, nr 17.
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-19381
16) Aspelin, Jonas (Red.). (2018). Relationskompetens i pedagogiska sammanhang : rapport från en forskningscirkel. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 16. http://hkr.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1205275&dswid=-199
15) Byström, Annette (2018). Specialläraren – en specialistkompetens i skolans värld. En studie av speciallärarens (specialisering språk-, skriv- och läsutveckling) pedagogiska lärande- och utvecklingsuppdrag. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 15. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-18735
14) Östlund, Daniel (2018). Tre texter om specialpedagogik och lärande. Specialpedagogiska rapporter och notiser, Nr 14. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17892
13) Carlsson, Liselott (2018). På väg mot en tillgänglig utbildning för elever inom autism-spektrumtillstånd : en kvalitativ intervjustudie utifrån några informanters beskrivning av ett kommunövergripande skolutvecklingsprojekt. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 13. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17886
12) Östlund, D., Dehlin, E., Eliasson, L., Falk, M., Gannby, K., Josefsson, J., Klefbeck, K., Rodin, S. Stoltz, M. & Östlund, M. (Eds.). (2017). Nio förstelärares arbete i grundsärskola och gymnasiesärskola : resultat från en forskningscirkel. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, nr 12. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17787
11) Plantin Ewe, Linda (2016). Lärande på distans: en undersökning om studenters upplevelse av tillgängligt lärande i en kursyta. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, nr 11. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-15670
10) Persson, Ann-Elise (2015). Upplevelser av rädslor hos barn i åk 3 och 6 – rädslor sedda ur barns perspektiv. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 10.
Redaktör: Jerry Rosenqvist
1) Christiansson-Banck, Ulla (2008). Behovet av kompetensutveckling i särskolan: Kartläggning av skolledares synpunkter. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 1.
2) Östlund, Daniel & Rosenqvist, Jerry (2008). "Det går med små små steg, man tänker inte på det förrän man börjar prata om det" – En utvärdering av särskolan och resursskolorna i Lunds kommun 2006. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 2.
3) Palla, Linda (2009). En förskola för alla. Tre artiklar om förskola och (special)pedagogik. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 3. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-8707
4) Rosenqvist, Jerry (Red.) (2009). Specialpedagogik i mångfaldens Sverige – delstudie II: Särskoleelever med utländsk bakgrund i storstäder. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 4.
5) Rosenqvist, Jerry (2010). Om begreppet oligofreni: Benämningen av utvecklingsstörning genom två århundraden. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 5.
6) Karlsudd, Peter (2011). Sortering och diskriminering eller inkludering. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 6. http://swepub.kb.se/bib/swepub:oai:DiVA.org:lnu-12467?tab2=abs
7) Christiansson-Banck, Ulla (2011). "Här behandlar vi alla olika". Utvärdering av Specialutformat program, SM/IV, för elever med neuropsykiatriska funktionshinder i Hässleholms kommun. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 7.
8) Persson, Ann-Elise (2012). Specialpedagogers uppfattningar om god handledning – En fenomenografisk ansats. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 8.
9) Rosenqvist, Jeremias (Jerry) Aulin (2014/2019). Piraten och pedagogiken. Om Fritiof Nilsson Piraten som läromästare och hans syn på skolans värld – med särskild fokus på Per Håla. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 9.
Publicerade artiklar
Östlund, D., Ahlqvist, K., Lindberg, S., & Nilsson, T. (2020). Virtuella simuleringar i lärar- och specialpedagogiska utbildningar. Högskolepedagogisk debatt, (1), 12–23.
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-21155
Aspelin, J., & Östlund, D. (2020). Relationskompetens i specialpedagogiska utbildningar. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (2), 117-142. https://doi.org/10.24834/educare.2020.2.6
Hanreddy, A. & Östlund, D. (2020). Alternate Curricula as a Barrier to Inclusive Education for Students with Intellectual Disabilities. International Electronic Journal of Elementary Education. 12 (3), 235-247.
https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/1086
Barow, T. & Östlund. D. (2020). Stuck in failure: comparing special education needs assessment policies and practices in Sweden and Germany. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729521
Aspelin, J., Östlund, D. & Jönsson, A. (2020). ‘It means everything’: special educators’ perceptions of relationships and relational competence. European Journal of Special Needs Education. Publicerad på: http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2020.1783801
Anderson, L. & Östlund, D. (2019) Swedish special needs teachers’ views on their work and collaborations in education for students with intellectual disabilities. The New Educational Review, 57(3), 225–235.
Barow, T. & Östlund. D. (2019). The system shows us how bad it feels”: special educational needs assessment in North Rhine-Westphal. European Journal of Special Needs Education, 34(5), 678-691
https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1603595
Anderson, L., & Östlund, D. (2017). Assessments for learning in grades 1-9 in a special school for students with intellectual disability in Sweden. Problems of Education in the 21st Century, 75(6), 508–524. http://oaji.net/articles/2017/457-1513710227.pdf