Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskning Relationell Pedagogik (FoRP)
  5. Forskningsgruppen specialpedagogik
  6. Specialpedagogiska rapporter och notiser
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Forskning Relationell...
  5. Forskningsgruppen...
  6. Specialpedagogiska...

Specialpedagogiska rapporter och notiser

Här finner du rapporter och notiser som har utgivits i serien Specialpedagogiska rapporter Högskolan Kristianstad.

Har du ett manus som du vill publicera i vår rapportserie? Ta då kontakt med redaktören Daniel Östlund.

Redaktör: Daniel Östlund

18) Anderson, L., & Östlund, D. (2020). Speciallärare i särskolan: : en profession i gränslandet mellan policy och praktik.  Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan  Kristianstad, Nr 18. 

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-21204

17) Byström, Anette.; Grahm, Catarina & Sjunnesson, Helena (2019).  Fenomenet elevhälsa. Ett diskussionsunderlag som belyser elevhälsa i Sverige och Finland. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, nr 17.

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-19381

16) Aspelin, Jonas (Red.). (2018). Relationskompetens i pedagogiska sammanhang : rapport från en forskningscirkel. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 16. http://hkr.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1205275&dswid=-199

15) Byström, Annette (2018). Specialläraren – en specialistkompetens i skolans värld.  En studie av speciallärarens (specialisering språk-, skriv- och läsutveckling) pedagogiska lärande- och utvecklingsuppdrag. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 15. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-18735

14) Östlund, Daniel (2018). Tre texter om specialpedagogik och lärande. Specialpedagogiska rapporter och notiser, Nr 14. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17892

13) Carlsson, Liselott (2018). På väg mot en tillgänglig utbildning för elever inom autism-spektrumtillstånd : en kvalitativ intervjustudie utifrån några informanters beskrivning av ett kommunövergripande skolutvecklingsprojekt. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 13.  http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17886

12) Östlund, D., Dehlin, E., Eliasson, L., Falk, M., Gannby, K., Josefsson, J., Klefbeck, K., Rodin, S. Stoltz, M. & Östlund, M. (Eds.). (2017). Nio förstelärares arbete i grundsärskola och gymnasiesärskola : resultat från en forskningscirkel. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, nr 12. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-17787

11) Plantin Ewe, Linda (2016). Lärande på distans: en undersökning om studenters upplevelse av tillgängligt lärande i en kursyta. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, nr 11. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-15670

10) Persson, Ann-Elise (2015). Upplevelser av rädslor hos barn i åk 3 och 6 – rädslor sedda ur barns perspektiv. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 10.

Redaktör: Jerry Rosenqvist

1) Christiansson-Banck, Ulla (2008). Behovet av kompetensutveckling i särskolan: Kartläggning av skolledares synpunkter. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 1.
2) Östlund, Daniel & Rosenqvist, Jerry (2008). "Det går med små små steg, man tänker inte på det förrän man börjar prata om det" – En utvärdering av särskolan och resursskolorna i Lunds kommun 2006. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 2.
3) Palla, Linda (2009). En förskola för alla. Tre artiklar om förskola och (special)pedagogik. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 3. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-8707
4) Rosenqvist, Jerry (Red.) (2009). Specialpedagogik i mångfaldens Sverige – delstudie II: Särskoleelever med utländsk bakgrund i storstäder. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 4.
5) Rosenqvist, Jerry (2010). Om begreppet oligofreni: Benämningen av utvecklingsstörning genom två århundraden. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 5.
6) Karlsudd, Peter (2011). Sortering och diskriminering eller inkludering. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 6. http://swepub.kb.se/bib/swepub:oai:DiVA.org:lnu-12467?tab2=abs
7) Christiansson-Banck, Ulla (2011). "Här behandlar vi alla olika". Utvärdering av Specialutformat program, SM/IV, för elever med neuropsykiatriska funktionshinder i Hässleholms kommun. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 7.
8) Persson, Ann-Elise (2012). Specialpedagogers uppfattningar om god handledning – En fenomenografisk ansats. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 8.
9) Rosenqvist, Jeremias (Jerry) Aulin (2014/2019). Piraten och pedagogiken. Om Fritiof Nilsson Piraten som läromästare och hans syn på skolans värld – med särskild fokus på Per Håla. Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad, Nr 9.

Publicerade artiklar

Östlund, D., Ahlqvist, K., Lindberg, S., & Nilsson, T. (2020). Virtuella simuleringar i lärar- och specialpedagogiska utbildningar. Högskolepedagogisk debatt, (1), 12–23.

http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hkr:diva-21155

Aspelin, J., & Östlund, D. (2020). Relationskompetens i specialpedagogiska utbildningar. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (2), 117-142. https://doi.org/10.24834/educare.2020.2.6

Hanreddy, A. & Östlund, D. (2020). Alternate Curricula as a Barrier to Inclusive Education for Students with Intellectual Disabilities. International Electronic Journal of Elementary Education. 12 (3), 235-247.
https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/1086

Barow, T. & Östlund. D. (2020). Stuck in failure: comparing special education needs assessment policies and practices in Sweden and Germany. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729521

Aspelin, J., Östlund, D. & Jönsson, A. (2020). ‘It means everything’: special educators’ perceptions of relationships and relational competence. European Journal of Special Needs Education. Publicerad på: http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2020.1783801

Anderson, L. & Östlund, D. (2019) Swedish special needs teachers’ views on their work and collaborations in education for students with intellectual disabilities. The New Educational Review, 57(3), 225–235.

Barow, T. & Östlund. D. (2019). The system shows us how bad it feels”: special educational needs assessment in North Rhine-Westphal. European Journal of Special Needs Education, 34(5), 678-691

https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1603595

Anderson, L., & Östlund, D. (2017). Assessments for learning in grades 1-9 in a special school for students with intellectual disability in Sweden. Problems of Education in the 21st Century, 75(6), 508–524. http://oaji.net/articles/2017/457-1513710227.pdf

Det gick inte att fullfölja begäran.

Forskningsgruppledare

{{ staffmember.name }}

{{ staffmember.jobTitle }}

Länk till kontaktuppgifter visas om {{staffdetails.CountDown}} sekunder.

Visa kontaktuppgifter

E-post {{ staffmember.email }}

Telefon {{ staffmember.telephone }}

Digitalt möte: {{ staffmember.zoomUrl }}

  • Till forskningsmiljön FoRP

Uppdaterad: 2020-09-15 av Sofia Johansson

Sidansvarig: Daniel Östlund

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025