Samtalsträning i sjuksköterskeutbildningar: Litteraturöversikt
Hälso- och sjukvård strävar efter att ge personcentrerad vård. För att kunna ge sådan vård har kommunikationen med och relationen till personen i behov av vård en avgörande betydelse. Att samtala personcentrerat är en färdighet som behöver övas men det är oklart i vilken omfattning och upplägget av sådan träning. Syftet med litteraturstudien är därför att sammanställa och beskriva kunskapsläget om samtalsträning i sjuksköterskeutbildningar på grund och avancerad nivå.
Det pågår ett forskningsprojekt på Högskolan Kristianstad i sjuksköterskeutbildningarna på grund- och avancerad nivå. Projektet syftar till att utforska genomförande och utfall av färdighetsträning i att samtala på personcentrerad grund om känslomässiga och existentiella aspekter (ComPerCe).
Datainsamling i form av reflektionsuppgifter och intervjuer är genomförda och analyserade. Preliminära resultat visar att färdighetsträningen är betydelsefull, ger trygghet och medvetenhet om hur ett personcentrerat samtal kan genomföras. Vi är nu intresserade av i vilken omfattning och på vilket sätt samtalsträning görs vid andra lärosäten både nationellt och internationellt. En kartläggning i form av en litteraturöversikt blir ett värdefullt bidrag till utbildningar och vårdverksamheter för att få syn på färdighetsträning i att samtala.
Nivå: Grundnivå och avancerad
Syfte och kort sammanfattning av projektet: En kartläggning i form av en litteraturöversikt blir ett värdefullt bidrag till utbildningar och vårdverksamheter för att få syn på färdighetsträning i att samtala.
Verksamhet och kontaktperson: Ingela Beck. Övriga medarbetare är Marina Sjöberg, Christine E Laustsen, Helena Larsson.
Övrigt: