Doktorandtjänst LISMA
Doktorandtjänst tillsatt. Projektet startar i september 2020.
Undervisning om naturvetenskapernas karaktär för demokrati och rättvisa.
Naturvetenskap som en stor mängd fakta, experiment som ryker och smäller och forskare som ensamma galningar i labrock…? Den typen av bilder känner vi igen från media, men olika stereotypa bilder av naturvetenskap och forskare är också vanligt i naturvetenskaplig undervisning.
I projektet ska vi utforska konkreta arbetssätt för att bredda och utmana stereotypa bilder av naturvetenskap och forskare, med syfte att ge underlag för en naturvetenskapsundervisning som gör att fler elever kan identifiera sig med naturvetenskap och känna att den har relevans för dem, t ex i relation till aktuella miljö- och hälsofrågor i vardag och samhälle. I en tid då begrepp som faktaresistens och alternativa fakta är vanligt förekommande i den allmänna debatten blir det viktigt att elever får möta frågor om vad som kännetecknar naturvetenskapen, hur kunskap kommer till och vilken roll naturvetenskapen har i samhället. Dock undervisas naturvetenskap i skolan ofta isolerat från annat och fokuserar på enskilda fenomen, begrepp och modeller.
Projektet bygger vidare på tidigare forskning om undervisning av naturvetenskapernas karaktär och mer specifikt på en internationellt sett ny forskningslinje som kopplar undervisning av naturvetenskapernas karaktär till demokrati- och rättvisefrågor. Till projektet kopplar vi nu ett praktiknära doktorandprojekt kopplat. Det är möjligt att inrikta doktorandprojektet på valfritt stadium (förskoleklass till grundskolans åk 9, eller gymnasiets naturkunskapsämne). Det är också möjligt att inrikta sig mot NO generellt, eller mot något av skolämnena biologi, kemi eller fysik, utifrån doktorandens bakgrund och ditt intresse. För en längre projektbeskrivning se här.