Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Learning in Science and Mathematics (LISMA)
  5. Forskarutbildning LISMA
  6. Forskarskolor LISMA
  7. REMATH (2022-2027)
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Learning in Science and...
  5. Forskarutbildning LISMA
  6. Forskarskolor LISMA
  7. REMATH (2022-2027)

REMATH (2022-2027)

Researching Practice-Based Mathematics Teacher Education.

Högskolan Kristianstad (HKR) är partner i en forskarskola för praktikbaserad matematiklärarutbildning tillsammans med Stockholms universitet, Mälardalens Högskola och Högskolan Dalarna.
Berörd forskningsmiljö vid HKR är Learning in Science and Mathematics (LISMA).

Lärarutbildningen ska förbereda studenterna för yrkesuppdraget i skolan, men målsättningen är också att den ska vara forskningsbaserad. En del i den målsättningen är att studenterna under sin utbildning ska möta lärare som själva är aktiva forskare. Studenterna är också i behov av verktyg för att fortsätta utvecklas under sitt yrkesliv samt för att utveckla verksamheten och undervisningen. I det sammanhanget behöver studenterna kunna tillämpa forskning för egen och verksamhetens utveckling.

En forskningsbaserad lärarutbildning kräver, förutom ett forskningsbaserat innehåll, lärarutbildares tillgång till och medverkan i forskning som både utvecklar lärarutbildningen och lärarstudenters lärande. Förhållandet mellan teori och praktik kan ses som kärnan i läraryrket där läraren förväntas lösa praktiska problem utifrån sin teoretiska kunskap. Lärarutbildningen har blivit mer akademisk och det är av stor vikt att teori och praktik hänger ihop. För att kunna omfatta denna bredd med hög kvalitet krävs en utbildningsmiljö där praktik och högskolekurser, i vilka forskning inkluderas, utgör ett sammanhang genom hela lärarutbildningen. De verksamhetsförlagda delarna i lärarutbildningen är av stor betydelse, men all kunskap lärare behöver kan inte erhållas genom lektionsobservationer eller genom att öva på att undervisa. Inte minst för att lärare varken i sin praktik eller när de pratar om densamma tydliggör alla olika aspekter som ligger bakom de beslut som fattas i praktiken. Det finns därför också ett stort behov av att kritiskt granska vad som bäst kan läras i verksamhetsförlagd respektive högskoleförlagd utbildning.

Fokus för forskarskolan är följande:

  1.  Vad karaktäriserar dagens matematiklärarutbildning i Sverige och utomlands? Särskilt avseende läggs på hur studenterna erbjuds möjligheter att engagera sig i den specifika praktiken, hur den representeras och hur olika delar av praktiken synliggörs.
  2. Alternativ till dagens matematiklärarutbildning; hur matematiklärarstudenternas kunskap och förmåga utvecklas under lärarutbildningen; och hur teori och praktik samspelar i det avseendet.
  3. Hur lärarutbildningen kan synliggöra matematiklärares val, kring inkludering av elever med olika bakgrund och förutsättningar, för alla lärarstudenter.

Forskarskolans målsättning är att bidra till (a) utveckling av forskningsbaserad kunskap om lärarutbildning, (b) att ge vägledning för organiseringen av matematiklärarutbildning, (c) utveckling av vårt nationella forskarsamhälle samt utveckling av vetenskaplig kompetens vid flera lärosäten.

Forskarskolan omfattar nio doktorander, med placering vid fyra lärosäten, som under fem år kommer att ägna sig åt sitt avhandlingsarbete, doktorandkurser och undervisning i matematiklärarutbildning.

Kontakt vid HKR

Professor Anders Jönsson, anders.jonsson@hkr.se.

För mer information, se projektets hemsidor:

Svenska, REMATH – Researching Practice-Based Mathematics Teacher Education – En nationell forskarskola

 

 

Uppdaterad: 2025-03-14 av Andreas Redfors

Sidansvarig: Andreas Redfors

Kortadress: www.hkr.se/remath

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025