CSiS (2014-2018)
Vetenskapssamhället i skolan – Skolan i vetenskapssamhället (C-SIS) är en lic-forskarskola i naturvetenskapernas didaktik för yrkesverksamma lärare och förskollärare.
Medverkande universitet och högskolor är Lunds universitet (koordinator), Högskolan i Halmstad, Högskolan Kristianstad och Malmö Högskola. Forskarskolan kommer att utbilda tolv licentiander, som är förskollärare eller lärare inom grundskola eller gymnasieskola, och som i sina forskningsprojekt har en inriktning mot naturvetenskapernas eller teknikens didaktik. Den gemensamma nämnaren är vetenskapskommunikation, och de olika projekten kommer att belysa hur naturvetenskap/teknik kommuniceras i klassrum, över stadier, vid besök i universitets- och högskolemiljöer t.ex. storskaliga forskningsanläggningar, samt i informella lärandemiljöer (museer och science centers). Förskollärare och lärare som antas till utbildningen kommer att tillhöra forskarskolans samt närliggande lärosätens forskningsmiljöer.
De 12 platserna (studietakt 50%) utlystes och tillsattes inför start januari 2015, med en kompletterande antagning inför höstterminen 15.
Berörd forskningsmiljö vid HKR är Learning in Science and Mathematics (LISMA). Forskningen inom LISMA är inom matematikdidaktik och de naturvetenskapliga ämnenas didaktik och syftar till att öka kunskapen om undervisning och lärande i matematik och naturvetenskapliga ämnen. Forskningen söker inte efter innehållsoberoende beskrivningar på en generell nivå, utan istället karakteriseras verksamheten av en insikt om det specifika innehållets avgörande betydelse för lärande och undervisning. Den Na-didaktiska forskningen har i hög utsträckning berört det lärande som sker i samspel mellan individer (dvs. mellan barn/elever/studenter eller mellan den undervisande och den lärande, t ex i förskola, klassrum och laboratorier), hur elevers attityder till och intresse för naturvetenskap utvecklas, naturvetenskapens natur med dess epistemologiska och ontologiska grund, samt konsekvenser av och strategier för olika typer av bedömning (formativ och summativ). Se www.hkr.se/lisma för vidare beskrivning av pågående projekt.
Forskningsprojektet inom lic-utbildningen genomförs under handledning av forskare inom forskarskolan. Det skall rymmas inom forskarskolans profil och definieras utifrån en eller flera frågor som den sökande läraren utvecklar till forskningsfrågor för lic-projektet.
Upplysningar
Docent Lena Hansson, lena.hansson@hkr.se, 044-20 34 54
Professor Andreas Redfors, andreas.redfors@hkr.se, 044-20 34 21