Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Learning in Science and Mathematics (LISMA)
  5. Tidskrifter Na-didaktik
  1. HKR
  2. Forskning
  3. Forskningsmiljöer
  4. Learning in Science and...
  5. Tidskrifter Na-didaktik

Tidskrifter Na-didaktik

Na-didaktik

I nedanstående lista finns exempel på tidskrifter som innehåller artiklar om forskning i Na-didaktik. Tidskrifterna klassificeras som forskningstidskrifter (F) och/eller som tidskrifter riktade mot yrkesverksamma lärare (Y). Åtkomstsätt anges efter – (LISMA: the research group library).

African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education (F) – www
Blandat innehåll med forskningsbas.
Organisation: SAARMSTE

American Biology Teacher (F/Y, wok) – www
Blandat innehåll, syftar till att var till nytta för biologilärare.
Organisation: NABT

American Educational Research Journal (F, wok) – LISMA, www
Allmän pedagogisk forskningstidskrift
Organisation: AERA

American Journal of Physics (F, wok) – LISMA
Främst mot gymnasie- och högskolefysik, sektion för fysikdidaktik. Relativt hög status.
Organisation: AAPT

Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching (F/Y) – www
Blandat innehåll. Referee-bedömning av forskningsartiklar.

Asia Pacific Journal of Teacher Education (F, wok) – www
Både grund- och vidareutbildning av lärare, delvis översikter.
Organisation: ATEA

Astronomy Education Review (F) – www
Forskningsartiklar om astronomiundervisning – endast arkiv (upphört).
Organisation: AAS

ATENA Didaktik (Y)
Professionsvetenskapliga artiklar utifrån genomförda forskningsstudier.
Organisation: NATDID.

Australian Science Teachers Journal (F/Y) – www
Huvudartiklar refereebedöms, även mindre klassrumsprojekt.
Organisation: ASTA

Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education (F) – LISMA, Academic Search Elite (12m)
Blandade forskningsartiklar, även på franska.

Chemistry Education Research and Practice – online (F, wok)
Nätbaserad forskningstidskrift, kortare artiklar. Organisation: RSC

College Teaching (Y/F)
Amerikansk, med fokus på collegenivån.

Cultural Studies of Science Education (F) – www
Forskningsartiklar inom Na-didaktik, speciellt kulturella och språkliga perspektiv.

Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research (F) 
Na-didaktisk forskning, open access.

Educational Researcher (F, wok) – LISMA, www (Sage Premier)
Pedagogisk forskning, hög status.
Organisation: AERA

Education in Chemistry (Y) – www
Beskrivningar av sätt att undervisa inom kemi.
Organisation: RSC

Electronic Journal of Science Education – online (F)
Naturvetenskapens didaktik, främst i grundskolan.

European Early Childhood Education Research Journal (EECERJ) (F) – www
Allmän pedagogisk forskning om tidiga åldrar.
Organisation: EECERA

European Educational Researcher (F) – www
Allmän pedagogisk forskning.
Organisation: EERA

European Journal of Health and Biology Education (F) – www
Områdesfokuserade forskningsartiklar.

European Journal of Physics (F, wok) – www
Forskningsartiklar i fysik och fysikdidaktik, mest fysik.
Organisation: IOP

European Journal of STEM Education (Y/F) – www
Områdesfokuserade forskningsartiklar - online, open access.

European Journal of Teacher Education (Y/F, wok) – www
Inte bara forskning utan också metodiska artiklar.
Organisation: ATEE

International Journal of Early Years Education (F) – www
Forskningsartiklar inom barns tidiga lärande.

International Journal of Science Education (F) – www
Allmän na-didaktisk forskning, hög status.

International Journal of Mathematical Education in Science & Technology (F, wok), Academic Search Elite (12m)
Forskningsartiklar om Ma-didaktik i naturvetenskapliga och tekniska sammanhang.

International Journal of Science and Mathematics Education (F, wok) – LISMA, www (SpringerLink)
Söker tvärsnitt mellan Ma- och Na-didaktik, men publicerar bådadera.

ISER Journals (F) – www
Forskningsartiklar inom Ma-, Na-didaktik, hållbar utveckling m. m.

Journal of Baltic of Science Education (F) ) – www
Online tidskrift med blandad Na-didaktisk forskning.

Journal of Biological Education (Y, wok) – Academic Search Elite (12m)
Beskrivningar av sätt att undervisa i biologi.
Organisation: Society of Biology

Journal of Chemical Education – online (Y/F, wok) – www
Syftar till att vara till nytta för kemilärare. Undervisningsidéer och förklaringar, inte mycket forskning.
Organisation: ACS

Journal of College Science Teaching (Y/F, wok) – Lunchrum
Artiklar om undervisning och nya kursupplägg för college, inte mycket forskning.
Organisation: NSTA

Journal of Curriculum Studies (F, wok) – www
Forskningsartiklar om undervisning och lärande, inte bara Na.

Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy (F, wok)
Grund- och vidareutbildning av lärare. Forskningsöversikter.

Journal of Educational Research (F, wok)
Online tidskrift för praxisnära pedagogisk forskning.

Journal of Emergent Science (F/Y) – FC LISMA
Artiklar om naturvetenskap i förskola och tidiga skolår.
Organisation: ASE

Journal of Research in Science Teaching (F, wok) – LISMA, www (WileyOnline)
Varierad Na-didaktisk forskning, hög status.
Organisation: NARST

Journal of Science and Mathematics Education in S.E.Asia (F) – www
Forskningsartiklar med varierande innehåll.
Organisation: SEAMEO, RECSAM

Journal of Science Education and Technology (F, wok) – LISMA, www
Varierad na-didaktisk forskning, översikter, nya experiment.

Journal of Science Teacher Education (F/Y) – www (SpringerLink)
Blandat innehåll, forskning, lärarutbildning.
Organisation: ASTE

Journal of Teacher Education (F)
Allmän forskning relevant för lärarutbildare.

Learning & Instruction (F) – www (ScienceDirect)
Allmän forskning om lärande och undervisning, både pedagogik och kognitiv psykologi. Lite Na-didaktik. Organisation: EARLI

Nordina. Nordisk Didaktikk i Naturfag/Na (F) – LISMA, www
Startar 2005, blandad na-didaktisk forskning, nordisk eller engelsk text. Numera endast online.

Nordic Studies in Education (tidigare Nordisk Pedagogik). (F/Y)
Allmän pedagogik, blandat innehåll, engelska och svenska.
Organisation: NFPF

Physics Education (Y/F) – www
Syftar till att stödja fysiklärare, främst gymnasium och högskola. Undervisningsidéer, kortare rapporter om forskning.
Organisation: IOP

Primary Science (Y/F) – LUNCH
Undervisning av yngre barn, kortare forskningsrapporter, case studies.
Organisation: ASE

Public Understanding of Science (F, wok)
Alla aspekter på naturvetenskap i samhället.

Research in Science and Technological Education (F) – LISMA, Academic Search Elite (12m)
Blandad forskningstidskrift, utvärderingar av undervisningssekvenser.

Research in Science Education (F, wok) – LISMA
Allmän forskning, relativt hög status.
Organisation: ASERA

Scandinavian Journal of Educational Research (F, wok) – www
Allmän pedagogisk, blandad forskning.

School Science and Mathematics (F, wok) – www
Blandat, från yngre barn till högskola, en del utvärderingar.

School Science Review (F/Y) – LISMA
Praxisnära forskning, blandning mellan forskning och metod. En del mycket etablerade forskare.
Organisation: ASE

Science Activities (Y, wok)
Praktiska idéer, ingen forskning.

Science & Education (F, wok) – LISMA, www (SpringerLink)
Forskning baserad på na-hist, filosofi och sociologi.
Organisation: IHPST

Science Education (F, wok) – LISMA, www (Wiley Online)
Blandad na-didaktisk forskning, hög status.

Science Education International (F) – www
Allmän Na-didaktiks forskning
Organisation: ICASE

Science & Children (Y) – LUNCH
Idéer, amerikansk, ingen forskning – yngre elever.
Organisation: NSTA

Science Scope (Y) – LUNCH
Undervisningsidéer, amerikansk, ingen forskning – mellanår.
Organisation: NSTA

Science Teacher (Y) – LUNCH
Amerikanska författare, undervisningsidéer, beskrivningar av store projekt – äldre elever
Organisation: NSTA

Studies in Science Education (F, wok) – www
Forskningsartiklar, teori och översikter.
Organisation: University of Leeds

The Electronic Journal of Science Education
Elektronisk, allmän na-didaktisk forskning. Arkiv för 1996-2006.

The Physics Teacher (Y) – LUNCH
Syftar till att stödja fysiklärare, undervisningsidéer, experiment och tolkningar.
Organisation: AAPT

Teaching Science (Y)
Språkrör för ASTA, inte mycket forskningsartiklar.
Organisation: ASTA

 

Uppdaterad: 2025-04-02 av Andreas Redfors

Kortadress: www.hkr.se/tidskrifter-na-didaktik

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025