Tidskrifter Na-didaktik
Na-didaktik
I nedanstående lista finns exempel på tidskrifter som innehåller artiklar om forskning i Na-didaktik. Tidskrifterna klassificeras som forskningstidskrifter (F) och/eller som tidskrifter riktade mot yrkesverksamma lärare (Y). Åtkomstsätt anges efter – (LISMA: the research group library).
African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education (F) – www
Blandat innehåll med forskningsbas.
Organisation: SAARMSTE
American Biology Teacher (F/Y, wok) – www
Blandat innehåll, syftar till att var till nytta för biologilärare.
Organisation: NABT
American Educational Research Journal (F, wok) – LISMA, www
Allmän pedagogisk forskningstidskrift
Organisation: AERA
American Journal of Physics (F, wok) – LISMA
Främst mot gymnasie- och högskolefysik, sektion för fysikdidaktik. Relativt hög status.
Organisation: AAPT
Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching (F/Y) – www
Blandat innehåll. Referee-bedömning av forskningsartiklar.
Asia Pacific Journal of Teacher Education (F, wok) – www
Både grund- och vidareutbildning av lärare, delvis översikter.
Organisation: ATEA
Astronomy Education Review (F) – www
Forskningsartiklar om astronomiundervisning – endast arkiv (upphört).
Organisation: AAS
ATENA Didaktik (Y)
Professionsvetenskapliga artiklar utifrån genomförda forskningsstudier.
Organisation: NATDID.
Australian Science Teachers Journal (F/Y) – www
Huvudartiklar refereebedöms, även mindre klassrumsprojekt.
Organisation: ASTA
Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education (F) – LISMA, Academic Search Elite (12m)
Blandade forskningsartiklar, även på franska.
Chemistry Education Research and Practice – online (F, wok)
Nätbaserad forskningstidskrift, kortare artiklar. Organisation: RSC
College Teaching (Y/F)
Amerikansk, med fokus på collegenivån.
Cultural Studies of Science Education (F) – www
Forskningsartiklar inom Na-didaktik, speciellt kulturella och språkliga perspektiv.
Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research (F)
Na-didaktisk forskning, open access.
Educational Researcher (F, wok) – LISMA, www (Sage Premier)
Pedagogisk forskning, hög status.
Organisation: AERA
Education in Chemistry (Y) – www
Beskrivningar av sätt att undervisa inom kemi.
Organisation: RSC
Electronic Journal of Science Education – online (F)
Naturvetenskapens didaktik, främst i grundskolan.
European Early Childhood Education Research Journal (EECERJ) (F) – www
Allmän pedagogisk forskning om tidiga åldrar.
Organisation: EECERA
European Educational Researcher (F) – www
Allmän pedagogisk forskning.
Organisation: EERA
European Journal of Health and Biology Education (F) – www
Områdesfokuserade forskningsartiklar.
European Journal of Physics (F, wok) – www
Forskningsartiklar i fysik och fysikdidaktik, mest fysik.
Organisation: IOP
European Journal of STEM Education (Y/F) – www
Områdesfokuserade forskningsartiklar - online, open access.
European Journal of Teacher Education (Y/F, wok) – www
Inte bara forskning utan också metodiska artiklar.
Organisation: ATEE
International Journal of Early Years Education (F) – www
Forskningsartiklar inom barns tidiga lärande.
International Journal of Science Education (F) – www
Allmän na-didaktisk forskning, hög status.
International Journal of Mathematical Education in Science & Technology (F, wok), Academic Search Elite (12m)
Forskningsartiklar om Ma-didaktik i naturvetenskapliga och tekniska sammanhang.
International Journal of Science and Mathematics Education (F, wok) – LISMA, www (SpringerLink)
Söker tvärsnitt mellan Ma- och Na-didaktik, men publicerar bådadera.
ISER Journals (F) – www
Forskningsartiklar inom Ma-, Na-didaktik, hållbar utveckling m. m.
Journal of Baltic of Science Education (F) ) – www
Online tidskrift med blandad Na-didaktisk forskning.
Journal of Biological Education (Y, wok) – Academic Search Elite (12m)
Beskrivningar av sätt att undervisa i biologi.
Organisation: Society of Biology
Journal of Chemical Education – online (Y/F, wok) – www
Syftar till att vara till nytta för kemilärare. Undervisningsidéer och förklaringar, inte mycket forskning.
Organisation: ACS
Journal of College Science Teaching (Y/F, wok) – Lunchrum
Artiklar om undervisning och nya kursupplägg för college, inte mycket forskning.
Organisation: NSTA
Journal of Curriculum Studies (F, wok) – www
Forskningsartiklar om undervisning och lärande, inte bara Na.
Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy (F, wok)
Grund- och vidareutbildning av lärare. Forskningsöversikter.
Journal of Educational Research (F, wok)
Online tidskrift för praxisnära pedagogisk forskning.
Journal of Emergent Science (F/Y) – FC LISMA
Artiklar om naturvetenskap i förskola och tidiga skolår.
Organisation: ASE
Journal of Research in Science Teaching (F, wok) – LISMA, www (WileyOnline)
Varierad Na-didaktisk forskning, hög status.
Organisation: NARST
Journal of Science and Mathematics Education in S.E.Asia (F) – www
Forskningsartiklar med varierande innehåll.
Organisation: SEAMEO, RECSAM
Journal of Science Education and Technology (F, wok) – LISMA, www
Varierad na-didaktisk forskning, översikter, nya experiment.
Journal of Science Teacher Education (F/Y) – www (SpringerLink)
Blandat innehåll, forskning, lärarutbildning.
Organisation: ASTE
Journal of Teacher Education (F)
Allmän forskning relevant för lärarutbildare.
Learning & Instruction (F) – www (ScienceDirect)
Allmän forskning om lärande och undervisning, både pedagogik och kognitiv psykologi. Lite Na-didaktik. Organisation: EARLI
Nordina. Nordisk Didaktikk i Naturfag/Na (F) – LISMA, www
Startar 2005, blandad na-didaktisk forskning, nordisk eller engelsk text. Numera endast online.
Nordic Studies in Education (tidigare Nordisk Pedagogik). (F/Y)
Allmän pedagogik, blandat innehåll, engelska och svenska.
Organisation: NFPF
Physics Education (Y/F) – www
Syftar till att stödja fysiklärare, främst gymnasium och högskola. Undervisningsidéer, kortare rapporter om forskning.
Organisation: IOP
Primary Science (Y/F) – LUNCH
Undervisning av yngre barn, kortare forskningsrapporter, case studies.
Organisation: ASE
Public Understanding of Science (F, wok)
Alla aspekter på naturvetenskap i samhället.
Research in Science and Technological Education (F) – LISMA, Academic Search Elite (12m)
Blandad forskningstidskrift, utvärderingar av undervisningssekvenser.
Research in Science Education (F, wok) – LISMA
Allmän forskning, relativt hög status.
Organisation: ASERA
Scandinavian Journal of Educational Research (F, wok) – www
Allmän pedagogisk, blandad forskning.
School Science and Mathematics (F, wok) – www
Blandat, från yngre barn till högskola, en del utvärderingar.
School Science Review (F/Y) – LISMA
Praxisnära forskning, blandning mellan forskning och metod. En del mycket etablerade forskare.
Organisation: ASE
Science Activities (Y, wok)
Praktiska idéer, ingen forskning.
Science & Education (F, wok) – LISMA, www (SpringerLink)
Forskning baserad på na-hist, filosofi och sociologi.
Organisation: IHPST
Science Education (F, wok) – LISMA, www (Wiley Online)
Blandad na-didaktisk forskning, hög status.
Science Education International (F) – www
Allmän Na-didaktiks forskning
Organisation: ICASE
Science & Children (Y) – LUNCH
Idéer, amerikansk, ingen forskning – yngre elever.
Organisation: NSTA
Science Scope (Y) – LUNCH
Undervisningsidéer, amerikansk, ingen forskning – mellanår.
Organisation: NSTA
Science Teacher (Y) – LUNCH
Amerikanska författare, undervisningsidéer, beskrivningar av store projekt – äldre elever
Organisation: NSTA
Studies in Science Education (F, wok) – www
Forskningsartiklar, teori och översikter.
Organisation: University of Leeds
The Electronic Journal of Science Education
Elektronisk, allmän na-didaktisk forskning. Arkiv för 1996-2006.
The Physics Teacher (Y) – LUNCH
Syftar till att stödja fysiklärare, undervisningsidéer, experiment och tolkningar.
Organisation: AAPT
Teaching Science (Y)
Språkrör för ASTA, inte mycket forskningsartiklar.
Organisation: ASTA