ACCESS-projektet - lättläst

På den här sidan får du mer information om de olika delarna i projektet. Du får också information om expertgruppen. 

ACCESS-projektet är ett doktorandprojekt. Doktorandprojekt består av fyra arbeten. Arbetena kallas studier.

Att göra en studie tar lång tid. Först gör forskarna en plan. Om studien handlar om människor måste planen ibland granskas. Det kallas etikprövning. Det betyder att Etikprövningsmyndigheten kontrollerar att allt går rätt till.

De kontrollerar till exempel att:

  • det är frivilligt att vara med
  • ingen kan skadas
  • forskarna är ärliga

Sedan gör forskarna studien. Efter det skriver forskarna en artikel om studien. Artikeln skickas till en vetenskaplig tidning. Där kan andra forskare läsa om studien. Artikeln skrivs också i en enklare version. Den är för personal och andra som är intresserade.

Här kan du se en film om studierna i projektet. Filmen är ungefär 3 minuter lång.

I ACCESS-projektet finns en referensgrupp. I gruppen deltar personer med IF. Den kallas expertgruppen. Personer med IF är experter på hur det är att leva med IF. Forskarna frågar expertgruppen om olika saker. Det kan handla om hur information ska vara, hur studierna ska planeras eller hur resultat ska tolkas. Forskarna lyssnar på vad expertgruppen tycker. Tillsammans planerar de och fattar beslut. På så sätt blir forskningen bättre och mer anpassad för personer med IF.

Här kan du se en film om expertgruppen. Den är ungefär en och en halv minut lång.

Här får du mer information om de olika studierna i projektet. Klicka på någon av rutorna.