Studie 1 i ACCESS-projektet - lättläst
På den här sidan kan du läsa om studie 1 i ACCESS-projektet. Studien är en litteraturstudie. Det betyder att forskarna letar efter och går igenom forskning som redan finns.
När forskare gör en litteraturstudie börjar de med att leta efter andra studier.
De söker i bibliotek på internet.
Sedan går de igenom studierna och väljer vilka som passar.
För den här litteraturstudien ska studierna ska handla om:
• erfarenheter som personer med IF har av att prata om levnadsvanor
• hur personer med IF vill att samtalen ska vara
Forskarna läser studierna och sammanfattar dem. Forskarna letar efter mönster och likheter i resultaten. De frågar också expertgruppen vad de tycker. När studien är klar vet man mer än innan. Forskarna har samlat viktig information från många studier till en studie.