Studie 3 i ACCESS-projektet - lättläst
På den här sidan kan du läsa om studie 3 i ACCESS-projektet. Studien handlar om vad personal tycker. De berättar hur samtal om levnadsvanor kan anpassas för personer med IF.
Vem kan vara med?
Personal som har erfarenhet av att prata om levnadsvanor med personer med IF.
Vad betyder det att vara med?
Först träffas personal och forskare. De pratar tillsammans och personal berättar om sina idéer om samtal om levnadsvanor för personer med IF. Sedan loggar personalen in i ett program på internet. Där sorterar och bedömer de idéerna. Forskarna går igenom alla svar. Forskarna räknar på och jämför alla svar. Efter det träffas personal och forskare igen. De pratar om vad de har kommit fram till. De pratar också om hur resultatet kan delas med andra.
Hur gör jag för att vara med?
Är du verksamhetschef och vill att din personal ska vara med? Kan du erbjuda att din personal är med på arbetstid? Kontakta oss på accessprojektet@hkr.se. Vi samlar in data i april 2026. Det finns plats för fler deltagare.
Får jag betalt?
Nej. Du får inte betalt för att vara med i studien.
Kommer vi att prata om min hälsa och mina levnadsvanor?
Nej. I studien pratar vi inte om din hälsa. Vi pratar om ditt jobb. Vill du prata mer eller få hjälp med din hälsa och dina levnadsvanor? Då hänvisar vi till företagshälsovården.
Vad gör ni med mina personuppgifter?
I studien samlar forskarna in information om dig. Det kallas personuppgifter. Forskarna kommer skriva vad du och andra berättar. De sparar också informationen. Dina svar skyddas så att bara forskarna kan läsa dem. Du kommer att vara anonym. Det betyder att ditt namn inte kommer att synas i resultatet. Dina svar kan användas i fler studier.
Dina svar förvaras inlåsta under studien. När studien är klar sparas all data hos Högskolan Kristianstad. Högskolan Kristianstad ansvarar för dina uppgifter. Du har rätt att veta vilka uppgifter som finns om dig. Du kan be att fel rättas. Du kan också be att uppgifter tas bort. Vill du veta mer, ring Lina Behm på 044-250 39 96. Lina Behm är ansvarig forskare. Du kan kontakta dataskyddsombudet på dataskyddsombud@hkr.se.
Är du inte nöjd med hur dina uppgifter hanteras? Du kan klaga och kontakta Integritetsskyddsmyndigheten.