Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Kalender
  1. HKR
  2. Kalender

Disputation

Tid: 2025-09-02, 10:00 - 14:00
Plats: Loftet Krinova

Anna Henriksson försvarar sin avhandling: Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan – Lekresponsivundervisning för social och kulturell hållbarhet

 

Ordförande disputation
Jonas Aspelin, professor i pedagogik, Högskolan Kristianstad

Opponent
Christina Ottander, professor i naturvetenskapernas didaktik, Umeå universitet

Betygsnämnd
Bodil Sundberg, professor i naturvetenskapernas didaktik, Linnéuniversitetet
Clas Olander, professor i naturvetenskapernas didaktik, Malmö universitet
Maria Andrée, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga ämnen, Stockholms universitet

Abstrakt

Det övergripande syftet med denna doktorsavhandling är att utveckla kunskap om hur naturvetenskap och lek kan integreras som en ömsesidig aktivitet. Särskilt fokus riktas mot hur förskolepedagoger visar responsivitet för barns initiativ. Även om studier mot yngre barns lärande i naturvetenskap har ökat, finns ett fortsatt behov av att utveckla undervisningsmetoder som har en lekbaserad ansats. Avhandlingen bygger på fyra empiriska studier som vilar på det teoretiska ramverket Play-Responsive Early Childhood Education and Care (PRECEC) (Pramling m.fl., 2019), en teori om undervisning responsiv på lek. Enligt PRECEC skiftar ständigt lekaktiviteter mellan som om (fantasi) och som är (verklighet). Data består av videoobservationer av naturvetenskapslek, där förskolepedagoger och barn deltar, samt ljudinspelningar från arbetslagsbaserade fokusgruppsamtal med video-stimulated recall. Resultatet visar hur förskolepedagoger genom verbala och icke-verbala handlingar skiftar mellan som om/som är, som sätt att samordna perspektiv riktade mot naturvetenskap, socialisering och omsorg i naturvetenskapslek. Både förskolepedagoger och barn bidrar med initiativ som utvecklar och berikar som om- och som är-dimensionen. Dessutom visar resultaten hur olika faktorer såsom sammanhanget (miljö och artefakter), barns initiativ, förskolepedagogers egen roll, både hindrar och bidrar i orkestrering av naturvetenskapslek. Avhandlingen bidrar med ny kunskap om kopplingen mellan naturvetenskap och lekresponsiv undervisning.

 

Tid: 2025-09-02, 10:00 - 14:00
Plats: Loftet Krinova

Uppdaterad: 2025-07-02 av Therese Martinsson

Sidansvarig: Therese Martinsson

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025