Mittseminarium: Håkan Johansson
Se seminiariet live: https://hkr-se.zoom.us/my/hakanjohansson
Titel: Det gäller bara att kunna läsa en ritning någorlunda”… Om literacy som arbetsredskap och undervisningsinnehåll på byggarbetsplatsen och gymnasieskolans Bygg- och anläggningsprogram
Diskutant: Enni Paul, Docent i pedagogik, Stockholms universitet
Sammanfattning
Avhandlingens övergripande syfte är att bidra med kunskap om innehållet i och syftet med yrkesutbildning. Detta sker genom att utforska dels hur literacy tar form som en aspekt av yrkeskunnande på byggarbetsplatsen, dels vilka förutsättningar yrkeslärare har att undervisa om literacy och därmed förbereda eleverna för arbete som byggnadsarbetare. Literacy förstås i avhandlingen som en praktisk kunskapsform som handlar om förutsättningar för att delta i situerade sociokulturella praktiker med texter. Arbetet med literacy i yrkesutbildning aktualiserar frågor om vilka diskurser som påverkar yrkeslärares pedagogiska arbete samt vad en god yrkesutbildning kan tänkas innehålla. Kunskapsbidraget är viktigt eftersom literacy är en aspekt av yrkeskunnande som trots sin ökade vikt i arbetslivet ofta är omedveten för yrkeslärare som därmed saknar goda förutsättningar att undervisa om det. Avhandlingen blir även ett tillskott till samhällsdebatten om yrkesutbildningens riktning och innehåll genom att kritiskt diskutera vad yrkeselever egentligen behöver kunna i sitt framtida yrkesliv.
Avhandlingen består av fyra delstudier. I den första och andra delstudien utforskas arbete med dokumentation respektive ritningar på byggarbetsplats samt i yrkesutbildning för att synliggöra hur byggarbetsabetsplatsen literacypraktiker förändras för att passa in yrkesutbildningens institutionella logik och de diskurser som yrkeslärare måste förhålla sig till. Delstudie 3 bidrar genom att kritiskt utforska hur undervisningen i det allmänna ämnet svenska bidrar eller möjligen inte bidrar till elevernas arbete som byggnadsarbetare. Slutligen bidrar delstudie 4 framför allt till helheten genom att utforska graffiti som en aspekt av literacy som är närvarande på byggarbetsplatsen, men som inte kontextualiseras i gymnasieskolan. Data har samlats in genom två parallella etnografiska fältstudier på en byggarbetsplats respektive på en gymnasieskola med Bygg- och anläggningsprogrammet.
Vid detta mittseminarium diskuteras avhandlingens övergripande syfte, bakgrund, teori och metod samt delstudierna 1 och 4. Dessa båda delstudier har varit fokus i avhandlingsarbetets inledande skede och föreligger i manusform respektive som publicerad artikel. Välkomna!