Mittseminarium: Jenny Edvardsson
Zoomlänk: https://hkr-se.zoom.us/j/64939464377?pwd=5PHKOjuIhhmF3XBnY37hndQhAObHzW.1
Diskutant: Jesper Sjöström, professor i didaktik inriktning naturvetenskapsämnena, Malmö Universitet
Sammanfattning av avhandlingsprojektet
Avhandlingen bidrar, utifrån fyra delstudier, med kunskap om skönlitteraturens didaktiska potential i högstadiets no-undervisning. Utgångspunkt tas i de didaktiska frågorna vad, hur och varför. I avhandlingens första delstudie ges en översikt över det internationella forskningsläget kring varför och hur skönlitteratur används i naturvetenskaplig undervisning. Studien visar att skönlitteratur används för att öka elevers engagemang, utveckla elevers kunskaper i och om naturvetenskap samt utveckla elevers förmåga att delta i samhället och vardagslivet.
I den andra positionerar doktoranden sig och i ett positionspapper prövas teoretiskt om och hur litteraturdidaktik som utgår från det som i den här avhandlingen beskrivs som ett kritiskt hållbarhetsperspektiv kan bidra till den naturvetenskapliga undervisningen.
I tredje delstudien fokuseras den svenska kontexten och genom en enkät- och intervjustudie ges en inblick i no-lärares perspektiv på användande av skönlitteratur i no-undervisningen.
Avhandlingens sista delstudie är en klassrumsstudie där verksamma no-lärare genomför undervisningsupplägg som utgår från det kritiska hållbarhetsperspektivet, framskrivet i delstudie två. Genom denna studie prövas därmed det kritiska hållbarhetsperspektivet som en didaktisk modell med syfte att väcka elevers intresse och nyfikenhet för ett naturvetenskapligt innehåll parallellt med att skapa alternativ till hur naturvetenskaplig undervisning kan genomföras.
Varmt välkomna!