Slutseminarium: Lisa Fransson
Titel: Där intresset får växa - Didaktisk modellering för naturvetenskap i fritidshemmets undervisning
Diskutant: Lena Boström, professor i pedagogik Mittuniversitetet
Sammanfattning
Avhandlingen undersöker vad naturvetenskap i fritidshemmets undervisning kan vara. I samverkan med lärare i fritidshem utvecklas en didaktisk modell med syftet att möta och utveckla elevers intresse för naturvetenskap, vilken prövas i fritidshemmets praktik.
Avhandlingsprojektet genomförs i tre delstudier. I första och andra delstudien genomförs en extrahering, genom fokusgrupper med lärare i fritidshem och en kartläggning av hur naturvetenskapsundervisning inom Extended Education beskrivs i tidigare forskning. Utifrån extraheringen har en tentativ didaktisk modell konstruerats. I den tredje delstudien, i en workshopserie med fritidshem från två skolor, prövas modellen i undervisningen, samt utvärderas av fritidshemslärare.
Genom prövningen av modellen och exemplifiering av undervisningssituationer identifieras möjligheter gällande olika innehåll, arbetssätt samt utmaningar i undervisningen. Studien visar även på möjligheter och utmaningar i lärarnas användning av modellen. Den didaktiska modellen möjliggör reflektion över innehåll, arbetssätt och relationen mellan elevers initiativ och lärarstyrda aktiviteter. Samtidigt synliggör användningen av modellen spänningar mellan olika undervisningssyften och hur traditioner, kunskap och organisatoriska villkor påverkar lärarnas möjligheter att ta tillvara och utveckla elevers naturvetenskapliga intresse.
Resultaten bidrar till den fortsatta utvecklingen av didaktisk modellering i fritidshemmets kontext och till en fördjupad förståelse av hur elevers naturvetenskapliga intresse kan uppmärksammas, väckas och vidgas.
Välkomna!