{{ courseInfo.namn }}
{{ courseInfo.poang }}
Högskolan Kristianstad erbjuder på uppdrag av Skolverket kursen Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass 15 högskolepoäng.
Syfte
Kursen syftar till att stärka förskollärares kompetens att undervisa i en kommande 10-årig grundskola samt att utjämna skillnaden mellan förskollärarnas utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 avseende grundläggande matematikinlärning.
Målgrupp
Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagaren
- kunna använda ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper för resonemang inom grundläggande taluppfattning och tals användning, geometri, algebra samt proportionella samband med relevans för undervisning i förskoleklass och de tidiga skolåren
- kunna redogöra för olika representationers betydelse för elevers begreppsbildning och lärande
- kunna beskriva och diskutera hur undersökande arbetssätt kan användas som utgångpunkt för att skapa lärandesituationer i matematik
- kunna analysera och diskutera olika läranderesursers möjligheter att utmana och utveckla elevers lärande i matematik
- kunna planera matematikundervisning utifrån aktuella styrdokument, med syfte att stimulera alla elevers lärande och utveckling i matematik
- kunna välja och använda relevanta kartläggningsmaterial och bedömningsmetoder för att beskriva, analysera och bedöma elevers matematikkunskaper.
Studieform och genomförande
Kursen ges på distans, kvartsfart med 13 digitala eftermiddagsträffar (kl. 13-17) samt hemtentamen (kl. 09-14). Datum för träffarna är 13/1, 27/1, 10/2, 3/3, 24/3, 14/4, 5/5, 1/9, 15/9, 29/9, 13/10, 20/10 samt 10/11 2026. Datum för hemtentamen är 1/12 2026. Kursens huvudsakliga arbetssätt är uppgifter med didaktiska inslag, muntliga redovisningar av fältuppgifter, skriftlig reflektion, kartläggning och analys samt muntlig presentation med skriftlig inlämning. I samtliga moment behandlas didaktiska och metodiska frågeställningar med utgångspunkt i deltagarnas egna verksamheter.
Studietakt: {{paceVal}} %.Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ.
Studieform: {{typeVal}}Flera alternativ, läs mer under rubriken Anmälningsalternativ, {{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_sammankomster }} obligatorisk träff{{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar + {{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatorisk träff online{{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatoriska träffar online{{ courseMandatoryOccasions[0].oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar. Antal obligatoriska träffar se rubriken Anmälningsalternativ.