Examensarbeten på magisterprogrammet i digital design
I kursen under termin två ingår det att genomföra ett digitalt designprojekt. Projektet genomförs dels som en förstudie och dels som ett gestaltande arbete. Du har stora möjligheter att rikta in dig på ett ämne som intresserar dig. Här är exempel på vad tidigare studenter har gjort.
Naturupplevelsen, i AR
av Simon Hjortfors
Simon Hjortfors
Arbetet tar avstamp i det fenomen som kallas extinction of experience, som beskriver hur människor under de senaste årtiondena har förlorat anknytningen till naturen, med stora konsekvenser för den psykiska och fysiska hälsan. Arbetet syftar till att utforska möjligheterna för digitala designer att genom förstärkt verklighet (AR) öka intresset för naturupplevelsen hos individer 25-40 år gamla.
Genom åtta narrativa intervjuer samlas insikter om vilka synintryck som deltagarna tar in och hur dessa väcker tankar, känslor och minnen. Resultatet av intervjuerna berättar hur designutrymmet ser ut och vilka designriktlinjer som kan användas för design inom området.
Riktlinjerna pekar på att digital design för förstärkta naturupplevelser bör hantera distraktioner, erbjuda kontroll och ta hänsyn till målgruppens nivå av Connection To Nature (CTN). I ett AR-koncept, som genom att göra element i den naturliga miljön mer framträdande, ska användaren kunna tillägna sig fler naturorienterande synintryck och få en förstärkt naturupplevelse, utan att addera stimuli som till exempel spelifiering.
Hear the Centaur
av Embla Stenström
Embla Stenström
Syftet med min studie var att undersöka möjligheterna att använda auditiv stimulering för att öka det somatiska (kroppsliga) medvetandet hos ryttare under ridning med Somaetshetic Appreciation Design som metod.
I den befintliga forskningen om Somaestetik och relationer mellan häst och ryttare ifrågasätter jag en lucka i Somaestetiken, och jag föreslår en ny dimension som kallas för Centaur Somaesthetics. Denna dimension fokuserar på relationen och kommunikationen mellan två somas för att förstå och förbättra sig själv.
Ett exempel på en upplevelse där “jaget” är beroende av en annan varelse är inom ridsporten, där ryttaren är beroende av hästen. Ryttare och deras hästar använder sina kroppar för att kommunicera under ridning, vilket innebär att det är avgörande att man som ryttare är medveten om sin kropp som ett verktyg för kommunikation. När en häst och ryttare finner harmoni kan ryttaren uppleva en kentaurkänsla – att vara ett med hästen. Denna kentaurkänslan är beroende av ryttarens förmåga att stödja och styra hästen. För att göra detta måste hen också förstå hästen.
En av grunderna inom ridsporten är rytm och tempo. Korrekt rytm och tempo i alla gångarter är önskvärt då det är ett tecken på god kommunikation och en välutbildad häst. Genom att tillämpa Somaestetik-principen för att höja somatisk medvetenhet för att förstå och förbättra sig själv, har denna studie utforskat möjligheterna att använda ljud i kombination med självspårningsapplikationen Equilab för att spåra rörelsedata av rytm och tempo.
Detta har resulterat i konceptet att använda rytmanpassad och tempoflexibel musik för att stödja ryttarna att bli mer medvetna om sin kropp som ett verktyg för kommunikation. Musiken presenterar en korrekt rytm av den ridna gångarten samtidigt som den spelas i ett jämnt tempo baserat på hästens naturliga tempi.
Konceptet kallas för Hear the Centaur, och studien visar att musiken hade stora tecken på en ökad somatisk medvetenhet hos ryttaren. Ingen objektiv fysisk data om ett mer konsekvent tempo eller en mer korrekt rytm hittades, men alla ryttare som deltog i studien uttryckte att de fann ett stort mentalt stöd i musiken. Alla ryttare hittade stöd i området som de för närvarande kämpade med, och alla ryttare nämnde att musiken hjälpte dem med deras kommunikation till sin häst.