Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
{{ prevNode.name }}
{{ node.name }}
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
  • Dela på Facebook
  • Dela på Youtube
  • Dela på Instagram
  • Dela på LinkedIn
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
{{ node.name }} {{ node.name }}
  1. HKR
  2. Förskollärarutbildning - erfarenhetsbaserad
  3. Amelie von Schantz
  1. HKR
  2. Förskollärarutbildning -...
  3. Amelie von Schantz

Erfarenhetsbaserad förskollärarutbildning gav Amelie nya insikter

Efter några år iväg från jobbet på förskola längtade Amelie von Schantz tillbaka till barnen. Hon ville återvända med mer kunskap om barns utveckling – och samtidigt utvecklas som människa. Båda delarna har hon fått genom erfarenhetsbaserad förskollärarutbildning.

Amelie läser till förskollärare.– Att få träffa klasskompisar och lärare samtidigt som jag kan läsa på distans gör att jag får tid med familjen. Det passar mig perfekt.

Amelie von Schantz jobbade på förskola i sex år. Men trots sin erfarenhet får hon fortfarande aha-upplevelser under studierna.

– Att ta med det vetenskapliga vi läser ut i praktiken, det har verkligen gett mig aha-upplevelser. Jag har fått en djupare förståelse för barnens utveckling och lärande – att varje barn har sina behov och hur man kan bemöta det på ett bra sätt.

"Det har gått över förväntan. Mycket tack vare hjälpmedel och stöd från skolan."

På grund av dyslexi valde hon att inte läsa vidare efter gymnasiet. Hon tvekade länge innan hon till slut bestämde sig för att ansöka till den erfarenhetsbaserade förskollärarutbildningen på Högskolan Kristianstad.

– Det har funnits motstånd till att sätta sig i skolbänken igen. Vågar jag? Klarar jag det? Men nu är jag 35 år och kände att jag måste utmana mig själv. Det har gått över förväntan. Mycket tack vare hjälpmedel och stöd från skolan.

Hon har läst fyra terminer och har två terminer kvar. Förra året ändrade Högskolan Kristianstad programmets omfattning från 210 hp till 180 hp, där 30 hp numer räknas in i yrkeserfarenhet.

"Den här utbildningen är så rolig och utvecklande, både personligt och yrkesmässigt."

Utbildningen bedrivs på distans, där vissa av studenterna fortsätter sina jobb som förskollärare vid sidan av. Amelie har å andra sidan valt att fokusera helt på studierna. Det gör att hon både hinner med förskollärarutbildningen och kan umgås med sin treåring och femåring – då hon hämtat dem från förskolan.

– Den här utbildningen är så rolig och utvecklande, både personligt och yrkesmässigt. Att få träffa klasskompisar och lärare samtidigt som jag kan läsa på distans gör att jag får tid med familjen. Det passar mig perfekt.

Skolan anordnar fyra till fem träffar varje termin. I Amelies klass finns ungefär 40 studenter. Att studenterna är utspridda över hela landet och har olika yrkeserfarenheter ger en unik dynamik, menar hon.

– Vi är många med olika bakgrund och erfarenheter, så det är väldigt givande att få höra hur det fungerar på andra förskolor runtom i landet. Vi kan prata på ett särskilt sätt då alla har jobbat med det här.

"Jag har alltid velat jobba med människor."

Emellan sitt arbete som förskollärare till det att hon började studera hann hon med andra jobb, till exempel inom bemanning och rekrytering.

– Jag har alltid velat jobba med människor. Sen har jag alltid haft en bra kontakt med barn. Jag kände att jag ville komma tillbaka till barnen och allt runt omkring, som familjerna och kollegorna.

I utbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Studenterna gör inte VFU på sin egen arbetsplats utan genomför den på en annan för att få nya erfarenheter och perspektiv. VFU:n är uppdelad på tre perioder och omfattar totalt 13 veckor.

"Att praktiken är i hemkommunen betyder mycket. Då kan man bygga ett nätverk där man bor."

Amelie valde att göra den första VFU:n i sin hemkommun Åkersberga. Där praktiserade hon på en förskola som var ganska annorlunda mot den hon tidigare arbetat på.

– Att praktiken är i hemkommunen betyder mycket. Då kan man bygga ett nätverk där man bor. Det har också varit jättespännande att se hur det fungerar på en stor kommunal förskola. Tidigare jag har jobbat på en liten, privat förskola.

"Tack vare utbildningen förstår man varför. Det är väl den stora aha-upplevelsen."

Lärarna besöker praktikplatser för att följa och bedöma hur allting fungerar. Och just det där att se hur något fungerar, och framförallt förstå varför det fungerar, det är något som Amelie tar med sig från utbildningen.

– Tidigare har man sett att något fungerar utan att riktigt förstå varför. Eller varför andra saker inte har fungerat. Tack vare utbildningen förstår man varför. Det är väl den stora aha-upplevelsen.

 

Text: Fredrik Palmqvist

Start: {{ programme.terminOchAr }}, vecka {{ programme.startvecka }}
Studietakt: {{ programme.ptillF.studietakt }}%
Studieform: {{ programme.studieForm }} , {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatorisk träff {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar + {{ programme.ptillF.oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatorisk träff online {{ programme.ptillF.oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatoriska träffar online {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar
Ort: {{ programme.ort }}
Språk: {{ programme.sprak }}
Urval: {{ programme.urval }}
Anmälningskod: {{ programme.anmalningsKod }}
Anmälan senast: {{ programme.anmDateWorkDay | date:'yyyy-MM-dd'}}
{{ programme.sokLankText }} Anmäl dig
Sen anmälan

{{programme.applicationStartText}}

Stängd för anmälan

OBS! Inställd
{{ programmeInfo.namn }} - {{ programmeInfo.poang }}
Anmäl dig
Stäng

Välj programtillfälle

  • {{ programme.terminOchAr }}{{ programme.uniqueProperty }}
    Studietakt: {{ programme.ptillF.studietakt }}%
    Studieform: {{ programme.studieForm }} , {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatorisk träff {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar + {{ programme.ptillF.oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatorisk träff online {{ programme.ptillF.oblig_ickeFysiska_sammankomster }} obligatoriska träffar online {{ programme.ptillF.oblig_sammankomster }} obligatoriska träffar
    Ort: {{ programme.ort }}
    Språk: {{ programme.sprak }}
    Urval: {{ programme.urval }}
    Anmälningskod: {{ programme.anmalningsKod }}
    Anmälan senast: {{ programme.anmDateWorkDay | date:'yyyy-MM-dd'}}
    {{ programme.sokLankText }} Anmäl dig
    Sen anmälan
    {{programme.applicationStartText}}
    Stängd för anmälan
    OBS! Inställd

Uppdaterad: 2025-09-10 av Lina Nilsson Ekedahl

Sidansvarig: Emma Jynnesjö

Kortadress: www.hkr.se/amelievonschantz

Dela

  • Dela på e-post
  • Dela på LinkedIn
  • Dela på X
  • Dela på Facebook
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025