Ansökan och anställning samverkanskommuner
Tillsammans med kommuner i Skåne och Blekinge erbjuder vi möjligheten till en arbetsplatsintegrerad grundlärarutbildning med inriktning årskurs 4-6. Det innebär att du kombinerar studier på högskolan med en anställning på en grundskola. Redan från utbildningens start får du ett undervisningsansvar på skolan. Du anställs och får lön under hela studietiden av den kommun där du erbjudits en tjänst.
Ansökan till utbildning och anställning via samverkanskommuner
Du ansöker både till Högskolan Kristianstad på antagning.se och till en lärartjänst i den eller de kommuner du vill jobba i. Detta är två skilda ansökningsprocesser.
Så här söker du:
1. Ansökan till utbildningen på Högskolan Kristianstad görs under perioden 16 februari - 16 mars på antagning.se. Observera att varje kommun har en egen anmälningskod. Du söker i första hand utbildningen till den kommun du är mest intresserad av att arbeta i. Är du intresserad av flera kommuner kan du söka dem som andrahands- eller tredjehandsval och så vidare. Utbildningen ges vid Högskolan Kristianstad oavsett vilken anmälningskod du söker.
2. Du ska även söka tjänst i den eller de kommuner du vill arbeta i via kommunernas egna annonser och det görs under samma period, 16 februari - 16 mars.
En bekräftelse på att du har sökt utbildningen via antagning.se ska bifogas när du söker tjänsten i kommunen.
För att kunna genomföra arbetsplatsintegrerad grundlärarutbildning ska du alltså både bli antagen till utbildningen och bli erbjuden anställning i den av våra samverkande kommuner som du blivit antagen till. Vi rekommenderar dig att även söka vår reguljära grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 som är öppen för anmälan 16/3-15/4 2026.
Efter sista ansökningsdag som är den 16 mars påbörjas processen med bedömning och urval av de sökandes meriter utifrån de behörighetskrav som gäller för utbildningen. Kommunerna kommer att få ta del av de sökandes meritvärde och rangordning och kallar därefter ett urval till anställningsintervju.
Samverkande kommuner
Vilka kommuner som kommer att erbjuda anställningar inom ramen för denna utbildning, med start hösten 2026 publiceras under hösten.
Anställningsannonserna kommer att finnas tillgängliga på respektive kommuns webbplats från 16 februari till 16 mars. Anställning och lön ansvarar respektive kommun för. Kontaktuppgifter till respektive kommun för frågor om anställning publiceras när ansökan har öppnat.
Så här söker du utbildning och lärartjänst på egen skola.
Har du fler funderingar?
Vanliga frågor och svar om den arbetsplatsintegrerade grundlärarutbildningen hittar du under "Frågor och svar".