Upplägg och innehåll
Magisterprogrammet i Marknadsföring för hållbart företagande ger dig fördjupade kunskaper inom marknadsföring och hållbarhet i ett globalt sammanhang. Här hittar du mer information om programmets upplägg och innehåll.
Termin 1
Programmets första termin består av nedan kurser inom hållbart företagande:
Styrning och värdeskapande för hållbarhet, 7,5 hp
Engelsk titel: Governance and value creation for sustainability
Kort beskrivning: Kursen syftar till att introducera studenterna inom båda områden – marknadsföring och redovisning – till hållbarhet, styrning, och värdeskapande. I kursen introduceras begreppet hållbarhet och paradigmet utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv. Studenterna kommer att utveckla förståelse för hållbarhet utifrån ett internt perspektiv med fokus på styrning och ledarskap, samt utifrån ett intressentperspektiv med fokus på organisationers värdeskapande inom dessa områden.
Strategi och varumärket, 7,5 hp
Engelsk titel: Strategy and branding
Kort beskrivning: Syftet med kursen är att introducera studenterna till grunderna i strategi och skapa förståelse för hur varumärken och varumärkesbyggande kan vara strategiska tillgångar i utvecklandet av hållbara företag och affärsmodeller. Studenterna kommer att lära sig vikten av att aktivt hantera centrala varumärkesbyggande processer, i syfte att bygga varaktigt värde. Utifrån perspektivet att varumärken är mer än enbart logotyper och har intagit en central plats i organisationers strategi samt kulturellt liv, kommer studenterna att utveckla en förståelse för varumärken som en portfölj av betydelser och som ett komplext ekosystem som behöver hanteras.
Marknadsföring och samhället, 7,5 hp
Engelsk titel: Marketing and society
Kort beskrivning: Kursen syftar till att kontextualisera marknadsföring och är utformad för att ge studenterna en omfattande förståelse för marknadsföring och dess påverkan på samhället, med särskild tonvikt på hållbarhet. Kursen fokuserar inte på ”marketing management” utan utforskar istället de olika teoretiska paradigm och axiom som har format marknadsföring som en akademisk disciplin och praktik. Genom att fokusera på ämnen så som kundinsikter, ontologi, epistemologi, konsumtionssociologi, kritisk teori, kommunikation och hållbarhetsmarknadsföring så kommer studenterna få en djup förståelse för marknadsföringens roll i samhället.
Industriell marknadsföring och innovation, 7,5 hp
Engelsk titel: Industrial marketing and innovation
Kort beskrivning: Kursen har som mål att utveckla studentens förståelse för vikten av marknadsföring och innovation på industriella marknader. Med fokus på leverantörskedjan, värdeskapande, företagsnätverk och relationer, innovation, digitalisering, varumärkesbyggande, och strategiskt beslutsfattande får studenterna ett utvecklat perspektiv på marknadsföring som man förväntas kunna applicera på realistiska fall inom området hållbart företagande.
Termin 2
Den andra terminen innebär ytterligare specialisering inom företagsekonomi genom nedanstående kurser.
Hållbar organisering, 7,5 hp
Engelsk titel: Organizing for sustainability
Kort beskrivning: Kursen syftar till att ge studenterna fördjupad förståelse för marknadsföring i relation till hållbarhetsstrategier för produkter och tjänster i förhållande till hållbart företagande och ledarskap. Vidare syftar kursen till att utveckla studenternas kritiska tänkande och analytiska förmåga avseende olika aspekter inom området marknadsföring, där aspekter inom området kommer att beaktas för en positiv inverkan på samhället. Studenterna kommer i kursen att utveckla förståelse för den roll marknadsföring fyller för en hållbar utveckling inom organisationer, ekonomi och samhälle.
Avancerade forskningsmetoder i företagsekonomi, 7,5 hp
Engelsk titel: Advanced research methods in business administration
Kort beskrivning: Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper och färdigheter som behövs för att genomföra en vetenskaplig studie inom ämnet företagsekonomi och marknadsföring för hållbart företagande på avancerad nivå.
Magisteruppsats i marknadsföring för hållbart företagande, 15 hp
Engelsk titel: Master thesis in marketing for sustainable business management
Kort beskrivning: Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att delta i vetenskapligt arbete, vilket samtidigt är en förutsättning för annan kvalificerad verksamhet inom ämnet företagsekonomi med inriktning marknadsföring för hållbart företagande.