Kontoinformation
Alla studenter på Högskolan Kristianstad behöver ett konto för att kunna använda högskolans IT-resurser.
Några av dessa resurser är:
- Tillgång till högskolans gemensamma datorsalar
- Studentportalen, individuell information och webbtjänster
- Lärplattformen, den digitala plattformen för undervisning
- Microsoft Office 365
- Trådlös access för egen dator till högskolans IT-resurser och internet.
Dina inloggningsuppgifter
Om du är ny som student vid HKR skickas inloggningsuppgifter till dig i god tid före terminens start. De sänds i första hand med e-post, om du har angett en e-postadress vid ansökan, i andra hand med vanlig post. Genom att använda dina inloggningsuppgifter godkänner du att följa reglerna för användning av högskolans IT-resurser.
Om du har studerat vid HKR de senaste två åren använder du de inloggningsuppgifter du redan har. Om du inte kommer ihåg dina uppgifter och aldrig har ändrat ditt lösenord kan du beställa dem igen på https://studentkonto-order.hkr.se.
Har du däremot ändrat ditt lösenord någon gång och nu glömt dina uppgifter ändrar du ditt lösenord genom att gå in på https://password.hkr.se Observera att du måste ha aktuell e-postadress registrerad på https://www.antagning.se .
Regelverk för studenter
Regelverket för användning av Högskolan Kristianstads IT-resurser
Programvaror
De avtal som idag gäller mellan mjukvaruföretag och Högskolan Kristianstad ger ibland studenter möjligheten till att ladda ner och använda vissa produkter hemma. Kostnaden är oftast ingen eller mycket rabatterad. Gemensamt för samtliga erbjudanden är att endast onlinesupport finns tillgänglig vid användning. Studera gärna licensvillkoren lite extra, de skiljer sig generellt från kommersiella villkor.
Installation och användandet av dessa program och webbsidor omfattas inte av support från HKRs IT-avdelning. Undantaget är problem vid inloggning, då kontaktar du 3030.
Microsoft Imagine / Azure (för studenter) Besök butiken:
https://aka.ms/devtoolsforteaching för att se de programvaror som finns tillgängliga. Hela Microsoft Office-sviten finns att hämta på mail.hkr.se. För att ladda ner följ de anvisningar som finns på sidan. Du kommer eventuellt att behöva logga in med de inloggningsuppgifter du använder på HKR. Generellt är användandet kostnadsfritt om inte annat anges.
Övriga programvaror
För övriga programvaror så som SPSS, MatLab, osv, besök Studentportalen på studentportal.hkr.se. Där hittar du guider och info om hur du går tillväga för att komma igång.
Vanliga frågor
När får jag mina uppgifter hemskickade?
Om du är ny student och har blivit antagen till en utbildning vid HKR skickas inloggningsuppgifter till dig i god tid före terminens start. De sänds i första hand med e-post, om du har angett en e-postadress vid ansökan, i andra hand med vanlig post. Om du har en adress utanför Sverige kommer du att få dina uppgifter via din sektion eller utbildningsansvarig.
Varför har jag inte fått några uppgifter hemskickade?
Dina kontouppgifter skickas inte om du har läst vid HKR de senaste två åren. Du kan beställa dina uppgifter igen via länken https://studentkonto-order.hkr.se.
Hur länge kan jag använda mitt konto?
Ditt konto är öppet cirka 18 månader efter terminens slut om du inte är antagen till någon ny utbildning. Om du avbryter dina studier stängs kontot.
När raderas mitt konto?
I normala fall raderas ditt konto cirka 18 månader efter att du avslutat dina studier.
Jag har tappat/glömt mina inloggningsuppgifter. Vad gör jag?
Om du har en svensk adress kan du beställa dina uppgifter igen via länken https://studentkonto-order.hkr.se.
Tjänsten har en begränsning som gör att du inte kan beställa oftare än var 30:e dag. Du kan vända dig till administrationen på din fakultet. Tänk på att ta med legitimation.
Av säkerhetsskäl lämnas inte uppgifter ut via e-brev eller telefon.
Mina uppgifter stämmer inte riktigt då jag har bytt efternamn. Hur gör jag?
Om du har svenskt personnummer, ändras detta per automatik då vi har uppdatering mot skatteverket. Om du inte har ett svenskt personnummer, kontakta ladok@hkr.se.
Om du har fått flera förnamn i din e-postadress, kontakta Skatteverket för att välja tilltalsnamn och sedan ändras det per automatik.