Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Samhällskunskap II – Demokrati som idé och praktik
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Samhällskunskap II – Demokrati som idé och praktik
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Samhällskunskap II – Demokrati som idé och praktik
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Samhällskunskap II –...
  3. Kursplan

Samhällskunskap II – Demokrati som idé och praktik
15 hp

Kurskod: ÄSHK21

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2018-10-26. Giltig från och med 2019-01-21.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Samhällskunskap (SHA)

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Social Science II

Diarienummer: U2018-242-2120

Allmänna uppgifter

Kursen ingår i Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9 och Ämneslärarutbildning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen ges år 2.

Fördjupningsnivå

G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap B. Eller: Samhällskunskap 2 (Områdesbehörighet 6 c/A6 c Samhällskunskap med undantag för Engelska B, Matematik)

Syfte

Syftet är att på ämnesdidaktisk och samhällsvetenskaplig grund introducera det samhällsvetenskapliga studiet av politik, makt och demokrati.

Innehåll

Demokrati i betydelse av folkstyrelse ger upphov till tre centrala frågeställningar i demokratiteorier vilka styr kursens uppläggning:

Första frågeställningen behandlar vem som ingår i demos och vem som har rätt att vara med i styrandet av samhället. Här aktualiseras mänskliga rättigheter, frågor om staters begränsningar av migration men också gränser inom samhällen för att nå fullvärdigt medborgarskap. Skilda hinder som möter människor i form av ekonomiska, sociala och politiska institutioner och relationer diskuteras. Inom denna del används särskilt sociologiska teorier för att analysera hur demokratinormer inverkar på mellanmänskliga relationer.

Andra frågeställningen behandlar vad demos ska styra över. Under detta avsnitt behandlas frågor om demokratins gränser i form av områden som under olika perioder inte har betraktats som gemensamma angelägenheter t ex kvinnors roll i familjer, delar av näringslivets verksamheter och omfattning av offentlig sektor. Inom denna del kombineras särskilt samhällsekonomiska teorier med demokratiteorier om statens roll i styrning av ekonomin.

Tredje frågeställningen behandlar hur demos ska styra. Frågan kommer huvudsakligen att utredas med en genomgång av hur politiska beslutsprocesser har organiserats inom skilda typer av demokratiska politiska system. Processer på flera beslutsnivåer med särskild uppmärksamhet på EU och lokal nivå behandlas. Under kursmomentet diskuteras vilka möjligheter demos har till sitt förfogande för att vara med och påverka eller delta i beslutsfattandet, hur beslutsfattandet sker inom olika system, hur genomförandet av beslut sker. Denna del behandlar därmed allt från valsystem, media, partier, maktfördelning mellan institutioner och den offentliga förvaltningen på olika nivåer av beslutsfattande. Huvudsakligen används statsvetenskapliga teorier för analys av politiska beslutsprocesser.

Med en kontinuerlig problematisering av utbildningspolitik tydliggörs relevansen av frågorna om vem som har inflytande, inflytande över vad samt hur inflytandet kan utövas, för lärarutbildningen. Särskilt lokala beslutsprocesser och skolornas värdegrundsarbeten är lämpliga att diskutera utifrån demokratiidéer och demokrati i praktiken. Centrala begrepp och frågeställningar behandlas i ett didaktiskt perspektiv med fokus på hur dessa kan omsättas i skolans praktik.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna redogöra för och reflektera över demokratibegreppets komplexitet (1)
  • kunna identifiera skillnader och likheter mellan olika demokratiteorier (2)
  • kunna jämföra skilda politiska system med hjälp av komparativ metod (3).

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna formulera, diskutera och presentera kriterier för att bedöma graden av demokrati i skilda politiska system (4)
  • kunna planera, genomföra och utvärdera didaktiska övningar om demokratiska värden och attityder (5)
  • kunna utveckla metoder för att analysera demokrativärden och attityder i skolan utifrån genus-, etnicitets- och klassperspektiv (6).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna värdera och kritiskt reflektera över lärarens och skolans roll i ett demokratiskt samhälle (7)
  • kunna identifiera och jämföra sociala, ekonomiska och politiska demokratiproblem (8).

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och praktiska tillämpningsövningar.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov 1 (9 hp) Individuellt skriftligt prov
Samtliga lärandemål examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 2 (3 hp) Seminarieövning I
Lärandemål 5-8 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 3 (3 hp) Seminarieövning II
Lärandemål 5-8 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

För betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd på kursen krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 1.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2018-10-26. Giltig från och med 2019-01-21.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Bennich-Björkman, L., Blomqvist, P. (2008), Mellan folkhem och Europa : svensk politik i brytningstid. 1 upplagan. Malmö : Liber (360 s).

  • Held, David (2006), Models of democracy. 3 upplagan. Cambridge: Polity (338 s).

  • Joppke, Christian (2015), Den sekulära staten under belägring: religion och politik i Europa och USA. Göteborg: Daidalos (310 s).

  • Långström, S., Virta, A. (2011), Samhällskunskapsdidaktik : för utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. 1 upplagan. Lund : Studentlitteratur (278 s).

  • Persson, Anders (2003), Skola & makt: Om viljan till kunskap, beroendet av utbildning och tvånget att gå i skola. Stockholm: Carlsson (224 s).

  • Rothstein, B. (2010), Vad bör staten göra? : om välfärdsstatens moraliska och politiska logik. 3 upplagan. Stockholm : SNS förlag (336 s).

Kompendium innehållande aktuella läroplaner, kursplaner och andra styrdokument för samhällskunskapsundervisningen i gymnasie- och grundskola, ca 200 sidor.

Kortadress: www.hkr.se/käshk21

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025