Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare 2 - arbetsplatsintegrerad
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare 2 - arbetsplatsintegrerad
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare 2 -...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Verksamhetsförlagd...
  3. Kursplan

Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare 2 - arbetsplatsintegrerad
6 hp

Kurskod: ÄVF20A

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2021-10-25. Giltig från och med 2022-03-07.

Nivå: Grundnivå

Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: 6 hp

Engelsk titel: Teacher-supervised Placement for Secondary School Teachers 2 - School Integrated

Diarienummer: U2021-242-2225

Allmänna uppgifter

Kursen ingår i den arbetsplatsintegrerade ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i åk 7-9. Kursen ges år 2 och utgörs av 6 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Fördjupningsnivå

G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav










Grundläggande behörighet samt pågående Ämneslärarutbildning med minst 60 hp godkända inom denna varav kurserna Skola och undervisning – Utbildningsvetenskaplig kärna för ämneslärare 1b - arbetsplatsintegrerad, 9 hp och Verksamhetsförlagd utbildning för ämneslärare 1 - arbetsplatsintegrerad, 6 hp ska ingå, eller motsvarande.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt för den kommande yrkesrollen genom deltagande i verksamheten på en skola inom relevant inriktning och ämne. Kursen syftar också till att studenten ska reflektera över egna och andras erfarenheter i relation till läraryrkets uppdrag och den egna yrkesrollen.

Innehåll

I kursen genomför studenten under handledning verksamhetsförlagd utbildning på en skola inom relevant inriktning och ämne. Studenten deltar i den dagliga verksamheten och planerar, genomför och utvärderar undervisning.  Studentens professionella utveckling följs genom hela utbildningen i tre bedömningsområden: didaktik, ämne och ämnesdidaktik; ledarskap, kommunikation och relationell förmåga; yrkesidentitet och professionalitet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna organisera undervisningsmoment i syfte att stödja varje elevs lärande och utveckling genom tillämpning av didaktik och ämnesdidaktik som motiveras med stöd av forskning och beprövad erfarenhet (1)
  • kunna med uppvisande av relevanta ämneskunskaper under handledning planera, genomföra och utvärdera en undervisningssekvens utifrån läroplan, kursplan och skolans planering (2)
  • kunna i undervisningen göra anpassningar, även gällande multimodalitet, för att skapa förutsättningar för varje elevs lärande och utveckling (3)
  • kunna med ett flexibelt och relationellt ledarskap genomföra undervisning som tar tillvara elevers erfarenheter (4) 
  • kunna skapa miljöer som värnar elevers behov av trygghet och stöd (5) 
  • kunna tillvarata egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att utveckla den egna yrkesrollen (6)
  • kunna utifrån egna erfarenheter diskutera och problematisera läraryrket i relation till styrdokument, beprövad erfarenhet och relevant forskning (7)
  • kunna identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskaper och färdigheter för att utveckla den egna yrkesrollen (8)

Genomförande

Studenten genomför handledd VFU i grundskolans årskurs 7-9. Före och efter VFU-perioden genomförs ett högskoleförlagt VFU-seminarium. Lärarutbildare från Högskolan besöker studenten under VFU-perioden då ett trepartssamtal mellan studenten, den besökande läraren och handledaren genomförs. Det avslutande VFU-seminariet har sin utgångspunkt i studentens VFU och dokumentation.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).

Delprov 1 (6 hp) Läraruppdraget och yrkesrollen.
I examinationen ingår genomförd VFU med trepartssamtal, seminarium och dokumentation i en portfolio. Samtliga lärandemål examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Studenten äger rätt att examineras vid högst 3 examinationstillfällen. Begränsningen införs på grund av att momentet kräver betydande extraresurser för att kunna genomföras.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

I förtid avbruten verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Dekan kan, efter föredragning av programområdesansvarig, avbryta en students VFU med omedelbar verkan om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för personer som studenten möter på sin VFU, eller dessa personers förtroende för högskolans eller VFU-platsens verksamhet uppenbart riskeras. När en VFU avbryts med stöd av denna föreskrift underkänns studenten på aktuellt delprov/kurs och ett verksamhetsförlagt utbildningstillfälle är därmed förbrukat. Vid ett avbrytande ska en individuell plan upprättas gemensamt av programområdesansvarig och examinator i samråd med studenten och en av studentkåren utsedd representant. Planen beslutas av programområdesansvarig. I planen ska de brister avseende kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten uppvisar anges, vilket stöd studenten kan få från högskolan för att avhjälpa dessa brister samt hur och när kontrollerna av att studenten uppnått erforderliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska ske.

Beslut om studentens fortsatta deltagande i VFU inom ramen för utbildningen, efter uppvisande av nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt, fattas av dekan efter föredragning av programområdesansvarig. En student äger rätt till maximalt två kunskapskontroller. Efter två genomförda och ej godkända kontroller har studenten ej rätt till fortsatt deltagande i VFU inom ramen för utbildningen.

Om en student avbryter sin VFU på eget initiativ, och detta skett av annan orsak än laga förfall (t.ex. egen sjukdom, vård av barn eller anhörigs bortgång, i samtliga fall med uppvisande av läkarintyg), leder avbrottet till att studenten underkänns på delprovet/kursen. Studenten erbjuds i sådant fall en ny VFU-period såvida inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts.

Hantering av frånvaro under VFU-perioden - Lärarprogrammen
Att genomföra verksamhetsförlagd utbildning (VFU) innebär både att kvalificera sig genom att uppfylla ett antal specificerade lärandemål och genom att socialiseras in i den miljö där det framtida yrket kommer att utföras. Godkänd VFU till den omfattning som föreskrivs i respektive examensordning utgör ett krav för att erhålla förskollärar-, grundlärar-, ämneslärar- och yrkeslärarexamen. VFU innebär heltidsstudier och genomförs i enlighet med högskolans VFU-periodschema. Studentens närvarotid dokumenteras i VFU-omdömet.

Vid frånvaro om högst 20 % kommer studenten och handledaren, med utgångspunkt i kursens lärandemål och de uppgifter som ska utföras, överens om när och hur VFU-dagar ska läggas ut för att säkerställa studentens måluppfyllnad. Detta ska göras innevarande termin och kan praktiseras med principen strödagar.

Vid frånvaro om högst 30 % kommer studenten, handledaren och kursansvarig lärare, med utgångspunkt i kursens lärandemål och de uppgifter som ska utföras, överens om när VFU-dagar ska läggas ut för att säkerställa studentens måluppfyllnad. Detta ska om möjligt göras under innevarande termin och sammanhängande.

Student som varit frånvarande mer än 30 % på grund av sjukdom, vård av barn eller anhörigs bortgång och har ett läkarintyg erbjuds en ny VFU­ period i enlighet med upprättad individuell studieplan. Student som varit frånvarande mer än 30 % av andra skäl än ovanstående får betyget underkänd på VFU-perioden. I VFU-omdömet finns en beskrivning av Dokumentation vid underkännande som ska följas vilket innebär att  OM VFU görs enligt den individuella studieplan som upprättas. På http://www.csn.se/ kan studenten se när och om frånvaro ska anmälas till CSN. 

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2021-10-25. Giltig från och med 2022-03-07.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Lärarnas Riksförbund Yrkesetik för lärare. https://www.lr.se/

  • Skolverket Skollagen 2010:800. http://www.skolverket.se

  • Skolverket Aktuella läroplaner med kursplaner respektive ämnesplaner. http://www.skolverket.se

  • Wallberg, Helena (2019), Lektionsdesign: en handbok. Stockholm: Gothia Fortbildning (160 s).

Kortadress: www.hkr.se/kävf20a

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025